– Det är som att vinna en Oscar! Det är lika delar belöning och en stor uppgift. Ansvar, säger konstnären Cilla Ramnek, eftertryckligt, som ska gestalta blivande Järla station.
Det är stort att få vara konstnär i tunnelbanan, stort på alla sätt. Man får bre ut sig på enorma ytor och över en miljon resenärer tar dessutom varje dag del av den ständiga utställningen, så det är inte så konstigt att över 680 konstnärer ville vara med och utforma de nya stationerna, men bara 17 valdes ut.
– Det är verkligen som en egogrej, säger konstnären Jesper Nyrén med ett skratt. Det blir så permanent, och man skrivs in i en sån fin historia, av en massa fantastiska konstnärer, så det känns fantastiskt.
”Det är hisnande”
– Det är obeskrivligt. Ena stunden tänker man 'oh yes!, här får jag göra precis som jag vill, här får jag göra drömmen, här får jag bygga en hel värld', och sedan nästa gång så ser man framför sig att det är ett enormt jobb, och enormt mycket nötning, så det är... det är hisnande. Det är hisnande, säger konstnären Irene Vestman.
Ända sedan 50-talet har man satsat på konst i Stockholms tunnelbana, och det kallas världens längsta konstutställning, med 150 konstnärer representerade på drygt 90 stationer, en tradition man nu valt att fortsätta med. De nya stationerna kommer alla se olika ut, det blir skulpturer, reliefer, mosaiker, träd, snäckor och glittrande kristaller.
Unikt med så mycket konst i t-banan
– Stockholms tunnelbana är lite unikt på det sättet, att det är så hög konstnärlig nivå på den befintliga konsten i tunnelbanan, och det vill vi bygga vidare på. I andra länder är det inte alls lika vanligt med så mycket konst som vi har, säger Mårten Frumerie, förvaltningschef för projektet Nya tunnelbanan på landstinget.
År 2025 ska hela nya tunnelbanan stå färdig, totalt blir det tio helt nya stationer på linjerna som går ut till Solna, Barkarby och Nacka. Det blir dessutom en ny plattform långt under dagens Gullmarsplan och en ny plattform på Odenplan. Konstnärerna är med i arbetet med att utforma stationerna redan från början, för det handlar långt ifrån bara om konst som dekoration.
– En dekoration ser jag som en uppsminkning på slutet, medan en gestaltning, då är man med och formulerar meningen med hela platsen, med rummet, inifrån. Det är liksom två olika sätt att tänka. En dekoration har lite av karaktären att man räddar någonting på slutet, piffar upp det, men det här är någonting annat, säger Cilla Ramnek.
Granit, klänningar och origami
Först efter att konstnärerna blivit utvalda fick de veta vilken station just de ska jobba med. Irene Vestman ska arbeta med Barkarby station, det blir i hårda material, granit och betong i skulptural reliefer. Cilla Ramnek som ska ta hand om Järla station ville göra något som bekräftar framför allt den kvinnliga delen av befolkningen och refererar till det textila fältet med mönstringar i tak, perrong och på väggarna, och bilder av klänningar i biljetthallen.
Jesper Nyrén har utgått från origamiformar, japansk pappersvikningskonst, och det handlar om rörelse som förändras, berättar han, och han är mycket nöjd med ”sin” station, som är den nya plattformen under Gullmarsplan.
– Jag är jätteglad för Gullmarsplan, dels för att det är så mycket människor här, det är en knutpunkt och sedan så ska jag flytta till Söderort, och då kommer jag passera här varje dag, och det är ju kul. Om det blir bra, säger han och de tre konstnärerna brister ut i skratt.