Vad som skiljer den nya flygplansmodellen från övriga plan i samma storleksklass är att den är anpassad för att flyga över citynära flygplatser.

Ny tyst och bränslesnål flygplansmodell

Uppdaterad
Publicerad

Flygtrafiken runt Bromma flygplats ska bli tystare med en ny flygplansmodell som halverar ljudnivån jämfört med dagens jetflygplan.

I dag var det Sverigepremiär för det nyutvecklade flygplanet CSeries 100, premiärflygningen ägde rum på Bromma flygplats. Flygplanet avslutade precis utvecklings- och testprogrammet och 10 flygplan av den här modellen är beställda av Braathens Aviation, där Malmö Aviation och Sverigeflyg ingår.

Vad den exakta prislappen hamnar på beror på växelkursen den dagen, men i runda siffror rör det sig om en affär på tre miljarder svenska kronor.

– Det är en jätteinvestering för oss, säger kommunikationschefen Emma Sandsjö på Braathens aviation.

Det ”tysta” planet

Vad som skiljer den nya flygplansmodellen från övriga plan i samma storleksklass är att den är anpassad för att flyga över citynära flygplatser och är betydligt tystare, menar tillverkaren och lovar en halverad ljudnivå jämfört med dagens jetflygplan på Bromma.

– Ny teknik gör att vi kan bygga större jetmotorer som släpper igenom mindre luft och därför låter mindre samtidigt som de använder mindre bränsle, säger Mark Elliott.

Snällare mot miljön

Flygplanen är dessutom miljöutvecklade och skulle innebära 30 procent mindre koldioxidutsläpp per säte för Malmö Aviation. Det motsvarar cirka 30.000 ton per år.

2018 levereras det första planet. Sedan kommer alla att vara levererade inom ungefär ett år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.