Regnbågsflaggan bärs längs Götgatan med Globen i bakgrunden under Pridefestivalen i Stockholm 2013. Foto: Nyhetsbyrån TT

Stockholm satsar en halv miljon på Pride

Uppdaterad
Publicerad

Staden satsar på att marknadsföra Stockholm med öppenhet och fri kärlek, och lägger nu en halv miljon kronor på PR inför Pride.

Stockholm Pride är ett av Stockholms viktigaste arrangemang för att locka hit turister och marknadsföra sig som The capital of Scandinavia. Och i nästa vecka ska staden ta beslut om att ge Pride-festivalen ett bidrag på 450 000 kronor för marknadsföring, det skriver Vi i Vasastan

Stockholms business region ligger bakom beslutet och skriver i deras underlaget att Pride ”ökar kännedomen om Stockholm i världen och befäster den bild av Stockholm som staden vill visa upp.”

Förra året besökte 30 000 personer Pride Park på Östermalms IP och enligt Sandra Ehne som är ordförande i Stockholm Pride var fjolårets festival en av de mer lyckade någonsin. Hon berättar att Pride även förra året fick bidrag till marknadsföring från staden, men att det är andra sponsorer som står för själva festivalens nota.

– Vi är jätteglada för det här stödet från Stockholm business region, men vi hade gärna sett fler typer av samarbeten med staden och landstinget. De här pengarna får vi för att visa upp Stockholm som en öppen och tillåtande stad och för att locka hit utländska turister, säger Sandra Ehne till Vi i Vasastan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.