För att spara pengar har SL föreslagit att flera busslinjer ska kortas, glesas ut eller helt tas bort. Bland annat föreslås tre busslinjer i Upplands-Bro få minskad turtäthet. Nu riktar den styrande koalitionen i Upplands-Bro skarp kritik mot SL:s besparingsplan.
– Vi är en växande expansiv kommun i en växande Stockholmsregion, det kräver en kollektivtrafik som håller jämna steg med utvecklingen. De tre busslinjer som berörs, trafikerar områden under utveckling där kollektivtrafiken behöver utökas – inte minskas, säger Sara Ridderstedt som är gruppledare för Miljöpartiet i den styrande koalitionen i Upplands-Bro till SVT Nyheter Stockholm.
Flera busslinjer berörs
Linje 548 mellan Kallhälls station och Stäket är en av linjerna som berörs. Turtätheten föreslås där minska från 15- till 30-minuterstrafik på vardagar och sträckan Norra Stäket-Kungsängen kan komma att dras in helt under vardagarsförmiddagarna.
Det innebär att de 2.500 bostäder som enligt planerna ska byggas vid Norra Stäketön förlorar den enda kollektivtrafik som idag försörjer området till/från pendeltågstationerna.
Förutom linje 548, föreslås även buss 556 och 557 få minskad turtäthet.
– Vi vill uppmuntra kollektivtafiken som ett transportmedel för fler och vill inte att SL drar undan mattan för de som valt att leva utan bil, säger Sara Ridderstedt (MP).