Sandvikenhus tar betalt för felanmälningar

Uppdaterad
Publicerad

Det kommunala bostadsbolaget Sandvikenhus i Sandviken har börjat ta betalt av hyresgäster som gör felanmälningar.

Från och med tisdagen den 2 juli tar det kommunala bostadsbolaget Sandvikenhus i Sandviken betalt av hyresgäster som gör felanmälningar. Den som felanmäler stopp i avlopp, diskbänk eller golvbrunn får betala 450 kronor.

Marknads- och informationschefen på Sandvikenhus, Jenny Glumoff, förklarar att detta infördes på tisdagen på test för att se om bolaget kan slippa betala de enklare reparationsåtgärdena.

– Vad som ingår i hyran tycker vi är en tolkningsfråga. Men jag vill betona att vi inte tänker tvinga någon att göra det här. Om man är väldigt gammal och inte kan stå på en stol och byta en propp så kommer vi inte att fakturera. Det är från fall till fall, säger Jenny Glumoff.

Enligt Sandvikenhus har det alltså börjat kosta hyresgästerna 450 kronor för mindre felanmälningar. Det handlar om att byta proppar i sin lägenhet, rensa vattenlåset under handfatet, rensa golvbrunn, om det blir stopp i toaletten eller om brandvarnaren behöver nya batterier.

– Vi ser hur detta kommer tas emot av hyresgästerna, säger Jenny Glumoff.  

När Gävledala ringer till avdelningen för felanmälningar så berättar personalen där att den här avgiften har införts.

– Det känns inte alls bra, säger handläggaren till Gävledala.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.