Många elever klarar inte kraven

Uppdaterad
Publicerad

Hur kommer det sig att vissa barn inte når skolans mål i att läsa, skriva och räkna när de går ut årskurs tre? Aktuell forskning på detta område presenterades på Mälardalens högskola i dag och det finns inga enkla svar på den här frågan, enligt forskarna.

Av de elever som gick ut trean i de kommunala skolorna i Eskilstuna i våras var det 10 procent som inte klarade kunskapskraven i svenska och likadant var det i matematik.

– 10 procent är en ganska vanlig siffra i kommunerna, säger Gunilla Sandberg, universitetslektor vid avdelningen för specialpedagogik på Mälardalens högskola.

Hon  har en bakgrund som lågstadielärare och specialpedagog. Nu forskar hon kring läs- och skrivutveckling bland barn.

Insatserna räcker inte

I dag föreläste hon för lärare och rektorer i Eskilstuna  och hon menar att det inte finns några enkla svar på varför vissa barn inte når skolans mål i att läsa, skriva och räkna.

– Lärare, som vi har intervjuat, säger att det finns speciallärare och resurspersoner, men resurserna och insatserna matchar inte de behov som finns. De räcker inte eller är inte de rätta, säger Gunilla Sandberg.

Enligt Gunilla Sandberg behöver lärarna få bra utibldning på läs- och skrivområdet, men det gäller även att ha en helhetssyn på de barn som har problem att möta kraven från skolan.

Behövs mer pengar

Madelene Thunell som är lågstadielärare menar att det behövs fler vuxna i skolan för att kunna nå både de som behöver nå målen, men även de som är duktiga.

– De behöver också utmaningar. Så vi behöver vara fler vuxna pedagoger.

Är det mer pengar som behövs då?

– Ja, allt bottnar oftast i pengar, säger Madelene Thunell.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.