Av de elever som gick ut trean i de kommunala skolorna i Eskilstuna i våras var det 10 procent som inte klarade kunskapskraven i svenska och likadant var det i matematik.
– 10 procent är en ganska vanlig siffra i kommunerna, säger Gunilla Sandberg, universitetslektor vid avdelningen för specialpedagogik på Mälardalens högskola.
Hon har en bakgrund som lågstadielärare och specialpedagog. Nu forskar hon kring läs- och skrivutveckling bland barn.
Insatserna räcker inte
I dag föreläste hon för lärare och rektorer i Eskilstuna och hon menar att det inte finns några enkla svar på varför vissa barn inte når skolans mål i att läsa, skriva och räkna.
– Lärare, som vi har intervjuat, säger att det finns speciallärare och resurspersoner, men resurserna och insatserna matchar inte de behov som finns. De räcker inte eller är inte de rätta, säger Gunilla Sandberg.
Enligt Gunilla Sandberg behöver lärarna få bra utibldning på läs- och skrivområdet, men det gäller även att ha en helhetssyn på de barn som har problem att möta kraven från skolan.
Behövs mer pengar
Madelene Thunell som är lågstadielärare menar att det behövs fler vuxna i skolan för att kunna nå både de som behöver nå målen, men även de som är duktiga.
– De behöver också utmaningar. Så vi behöver vara fler vuxna pedagoger.
Är det mer pengar som behövs då?
– Ja, allt bottnar oftast i pengar, säger Madelene Thunell.