Elever med somalisk bakgrund är en växande elevgrupp i skolan. En del är nyanlända och kan inte språket.
– Det är tufft för dessa barn att klara kunskapskravet, säger Ali Osman, docent i pedagogik vid Mälardalens högskola.
Många kommuntjänstemän och lärare kom till Mälardalens högskola idag för att få mer kunskap om hur skolan kan arbeta för att ge bättre stöd till den somaliska elevgruppen.
Längre förberedelse
Ali Osman var en av föreläsarna. Han tycker att den tid nyanlända elever får gå i förberedelseklass borde förlängas. Ett eller två år räcker inte, menar han.
– Vi ska inte fokusera på tiden. Jag tror att man kan lämna möjligheten att bedöma till läraren, säger Ali Osman.
Delade meningar
Men Abshir Osman som är studievägledare på Stenhammarskolan i Flen tycker inte att tiden i förberedelseklass ska förlängas.
– Problemet är att man kan fastna där. De blir separerade som grupp och kommer aldrig i kontakt med svenska barn och andra, menar han.
Abshir Osman tror att det bästa sättet är att låta eleven vara med i den ordinarie klassen så fort som möjligt, men med extra stöd.