”En katastrof för Lund”

Uppdaterad
Publicerad

Den nya centralstationen i Trelleborg kommer invigas i december nästa år och den hypermoderna stationsbyggnaden blir till, mycket tack vare regeringens infrastrukturpengar som fördelades idag. Men flera satsningar uteblev som till exempel en utbyggnad av stambanan norrut.

– Det är ju naturligtvis alltid så att man kan se större behov än vad pengarna räcker till för, säger Mats Persson (FP), regionråd i Skåne med ansvar för kollektivtrafiken. Men när man gör den prioritering som man gjort, med fler pågatågsstationer och bättre punktlighet för resenärer, så tycker jag det är en bra prioritering, menar Mats Persson.

Men flaskhalsen på tågsträckan norr om Lund har vid flera tillfällen pekats ut som orsaken till förseningar och inställda tåg. Och miljöpartiet menar att infrastrukturfördelningen är ett misslyckande.

– Det är inte en satsning på det vi behöver allra mest, det vill säga en ny kapacitet mellan Lund och Hässleholm, säger Karin Svensson Smith (MP), transportpolitisk talesperson för partiet och vice ordförande i tekniska nämnden i Lund. Vi behöver en ny stambana med höghastighetståg för att tågen ska komma i tid, menar hon. Den som åker kollektivt ska veta att tidtabellen gäller och så är det inte idag, säger Karin Svensson Smith.

Det är regeringens fokus på biltrafiken som stör de gröna mest. Att regeringen vill satsa på tre nya motorvägsavfarter i Lund istället för spårvagnstrafik får stora konsekvenser menar de.

– Ja det är en katastrof för kommunen, säger Karin Svensson Smith När MAX-Lab öppnar så ska vi ju ha kollektivtrafik som förbinder Lunds central med de nya forskningscentra. Det finns en risk för att alla de bostäder vi tänkt bygga längs kunskapsstråket inte blir av eller blir mycket mindre, säger hon.

Det här är ju navet i Lunds modernisering och utveckling, menar Karin Svensson Smith.

Och hon får till viss del även medhåll från sin borgerlige kollega Mats Persson på Region Skåne, som ändå tror att det går att lösa så småningom.

– Långsiktigt tror jag att det blir en spårväg i Lund men just nu så skjuts den frågan lite på framtiden, säger Mats Persson (FP), regionråd i Skåne med ansvar för kollektivtrafiken. Och då får se om vi kan hitta en bra lösning på frågan i väntan på spårvagnar, säger han.

Även om satsningen pekas ut som stor så får skåningarna bara ta del av drygt 2 procent eller 13 av de 522 miljarder som regeringen totalt satsar.

– Naturligtvis hade jag gärna sett att Skåne hade prioriterats ännu mer i det här beslutet från regeringen med ännu fler pågatågsstationer och med mer satsningar på järnväg, säger Mats Persson. I grund och botten är det här en bra prioritering men vi är inte nöjda och vill ha mer,

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.