Med videokameror, litteratur och kritiska ögon hjälps lärarna åt för att bli bättre på sitt jobb. Britt-Inger Svensson är en av lärarna på Strövelstorpsskolan som nu forskar i samarbete med högskolan i Halmstad:
– Som många lärare så är man ensam inne i sitt klassrum. Man är inte van att nån annan är där inne och tittar på vad jag gör. Här är ju en guldchans egentligen att kunna förbättra min undervisning. Man tror man gör en massa saker men man har ju inte riktigt koll på det.
Och resultaten på Strövelstorps skola har förbättrats. 2009 var det bara 39 procent av eleverna som klarade gymnasiebehörighet. I våras var den siffran 87 procent.
En av framgångsfaktorerna är lärarnas forskning. Titti Stevehaug har varit lärare i 15 år men på Strövelstorps skola i två år:
– Under mina 15 år som lärare så har jag inte utvecklats så mycket som jag har gjort under de här två åren. Det har gett mig ett större mog och jag vågar mer i min undervisning. Jag tittar inte så mycket på görandet. Jag tittar på elevernas lärande. Hur de lär sig och vad jag gör för att få det bästa lärandemiljön för eleverna. Jag vågar prova mer och utmana eleverna. Jag har fått ett klimat i klassrummet där jag bjuder in eleverna på et helt annat sätt än vad jag gjorde tidigare.
– Kan du se nån nackdel med det här?
– Ja, det kan det ju finnas. För det är i perioder som det är rätt så mycket jobb att läsa in litteratur, jag kanske ska videofilma, jag ska skriva rapporter på x antal sidor och jag ska ha en redovisning för det här. Samtidigt som jag ska göra mitt vanliga jobb med planering för eleverna och så. Även om det här ska ingå i det som jag gör med eleverna så blir det ändå extra jobb och det är det som är det tuffa, avslutar Britt Inger Svensson, lärare.