– Det är oroande eftersom de separerade gång- och cykelbanorna tillkommit bland annat för att de höjer trafiksäkerheten för cyklisterna, säger trafiksäkerhetsforskaren Monica Berntman.
Studien bygger på material från den skånska vården om singelolyckor bland cyklister. Och 40 procent inträffade på vanliga gator – men 50 procent på cykelvägar.
– Det tvivlar jag inte på. Folk cyklar för fort. Men cykelbanorna är inte bra heller, definitivt inte, de är lite smala. vi har mycket vägar men däremot lite cykelvägar, säger Thomas Everlund i Malmö.
Fram på lådcykeln som han kör sitter Linda Everlund.
– Det visas större hänsyn bland bilar än vad det görs bland cyklarna: Först, störst och bäst ska fram, säger hon.
Cyklisterna kan lära av bilisterna.
– Det är lätt att komma för nära varandra, fastna på något sätt. På vanliga vägen bland bilar så finns det lite mer uttalade regler än vad det finns bland cyklisterna, säger Linda Everlund.
Statistiken handlar om Skåne, men rapportförfattarna tror att resultaten gäller i hela landet.
Singelolyckor vanligast
Singelolyckorna är vanligast, men de är också lika allvarliga som kollisionerna med andra fordon. Dålig uppmärksamhet är en vanlig orsak – men också väglaget, som ishalka eller lösgrus.
– Om cykelvägarna underhölls bättre, hade inte så många skadade cyklister behöva söka vård på akutmottagningarna, säger Monica Berntman, trafiksäkerhetsforskare vid Lunds tekniska högskola.
Statiken som ligger till grund för rapporten är hämtad från Strada, som är ett nationellt informationssystem för data om skador och olyckor i det svenska vägnätet. Studien bygger alltså på just olyckor och man har inga data på hur mycket cyklisterna cyklar på cykelbanor respektive på vanliga vägar.
Sydnytt: Så skälet till att det är fler olyckor där kan vara att man helt enkelt cyklar mer där?
– Ja, så kan det vara, men det kan också vara det vi kallar kompensationseffekten, att när man cyklar där så kanske man cyklar fortare, säger Monica Berntman, trafiksäkerhetsforskare vid Lunds tekniska högskola.
Sydnytt: Är inte cykelbanorna bättre på något sätt då eller?
– Jo, självklart, och det här är ju inte ett argument för att vi ska sluta bygga cykelbanor utan det är att vi ska göra de cykelbanor vi har bättre, och de nya som vi projekterar ska få högre standard, säger Monica Berntman, trafiksäkerhetsforskare vid Lunds tekniska högskola.