default_caption

Flickkläder väcker debatt

Uppdaterad
Publicerad

Ett inlägg på det sociala nätverket Facebook om barnkollektionen på klädkedjan Lindex har fått tiotusentals reaktioner.

Malin Stehn från Malmö skrev i inlägget att hon skulle handla kläder till sin 9-åriga dotter inför skolstarten och blev då besviken på att klädkollektionen består av ”Tajta kjolar med skinndetaljer, leopardmönstrat med svart spets, urringade toppar”.

– Jag vänder mig mot att butiker, som till exempel Lindex, säljer kläder till 8-9-åriga flickor som egentligen vänder sig till tonåringar, säger Malin Stehn till Sydnytt.

50 000 gillamarkeringar

Inlägget lades ut kl 19.30 på tisdagskvällen och hade på torsdagseftermiddagen nästan 50.000 gillamarkeringar och 2.500 kommentarer.

Under förmiddagen hamnade inläggen på en mera undanskymd plats på Lindex sida. Företaget hävdar att en bugg hos Facebook låg bakom och har efter det lagt upp en länk för att åter göra den tillgänglig.

Lindex hävdar att det inte raderats, utan bara halkat längre ner på sidan.

Lindex kommenterar inte

Lindex har valt att inte kommentera kritiken ,utan hänvisar till diskussionen på Facebook. Så här skriver de bland annat som svar på kritiken: ”Vår ambition är att erbjuda ett sortiment som tilltalar många kunder på de marknader där vi befinner oss. Kunderna väljer själva vad de tycker om i vårt sortiment både från mode- och bassortimentet.”

– Jag blev förstås förvånad att så många reagerat över det jag skrev. De flesta som gjort inlägg tycker som jag, säger Malin Stehn som understryker att det inte är någon hatkampanj mot Lindex utan det råkade vara just på deras av fleras sajter hon gick in och uttryckte sin åsikt om barnmodet.

Alltför utmanande kläder

Hon tycker att den sortens festligare kläder som barnen genast fastnar för med alltför mycket spets, urringningar och så vidare inte hör hemma på avdelningen som riktar sig till barn i 7-9 års åldern.

– De är alltför utmanande och lämpar sig säkert bättre bland de i övre tonåren. Hade de inte funnits hade man sluppit den diskussionen med sina barn i butiken.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.