Framgångsrik kompis i nya landet

Uppdaterad
Publicerad

Mediebranschen brottas just nu med en rad ödesfrågor: Hur ska ekonomin gå ihop, hur når man ut på nätet? Och inte minst – hur fångar man den växande icke-svenska publiken? Arabiska Al-Kompis vet hur man gör.

– Jag kom till Sverige i februari 2011. De första två månaderna kände jag mig fullkomligt isolerad, jag hade ingen aning om vad som hände runtomkring mig, berättar Kotada Abo Younes, regional chef för Al-Kompis i Skåne. 

Han pratar om en upplevelse han troligen delar med många andra i sin snabbt växande läsekrets. Tidningen och framför allt websajten Al-kompis (alkompis.se) blev den första riktiga kontakten med det nya landet.

–  Det betyder inte att jag i mitt nuvarande jobb uppmuntrar folk att bara prata arabiska och inte lära sig svenska. Det är mer en fråga om närhet, att kunna läsa nyheter på arabiska ger människor en känslan av att höra hemma här. Så var det åtminstone för mig, säger han.

Erbjuder rådgivning

Al-Kompis får väl fortfarande, trots över 90.000 ”likes” på sin facebooksida, räknas som en liten uppstickare i branschen. Icke desto mindre har man lyckats med mycket som andra mediehus bara drömmer om. Papperstidning och webbsajt lever och frodas sida vid sida – och drar in tillräckligt med annonspengar för att kunna distribueras gratis.

– Vårt överordnade mål är att aktivt bidra till integrationen, utöver rena nyheter erbjuder vi våra läsare rådgivning och info om hur det svenska samhället fungerar. Det ger oss en nära kontakt med en publik som många svenska företag och myndigheter länge försökt nå. Såtillvida har vi förstås en stor konkurrensfördel, säger Mazen Akram som är bolagets mediesäljare.

Lätt svenska

Målet nu är att nå fler invandrargrupper än de arabiskspråkiga, vägen till dem går via nystartade systersajten Al-tid på lättbegriplig svenska.

– Det finns ju en skevhet inom medierna med tanke på hur få journalister som har utländsk bakgrund. Enligt uppgift handlar det om enbart sex procent av den svenska journalistkåren, säger Gonzalo Peña Rosa, chefredaktör för Al-Tid.

Success stories

Tillfrågad om vilken typ av nyheter hon helst rapporterar, svarar Zainab Witwit, reporter för Al-Kompis och Al-Tid:

– Jag vill gärna berätta ”success stories”, om människor som kommit hit och lyckats. Jag tror det är viktigt att visa våra läsare att det faktiskt går att skapa sig en framtid i Sverige trots barriärer i form av språk och kulturskillnader.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.