Bilden är tagen i ett annat sammanhang Foto: TT

Lärare frias efter att puttat ut elev

Publicerad

En lärare anmäldes till Lärarnas ansvarsnämnd efter att ha tagit tag i en störande elevs armar och puttat ut henne ur klassrummet. Nämnden anser att lärarens agerande var rimligt, och friar honom från en varning.

En elev på Borgarskolan i Malmö betedde sig störande under undervisningen och blev ombedd att lämna klassrummet. När eleven vägrade tog läraren tag i elevens armar och föste ut henne ur klassrummet.

Händelsen skedde i början av året.

Efter händelsen hölls ett möte med rektorn, eleven och hennes föräldrar samt läraren. Läraren bad då om ursäkt, och rektorn menade att det handlade om en enstaka händelse och att läraren inte varit inblandad i någon liknande incident tidigare.

Ansåg det kränkande

Men Barn- och elevombudsmannen begärde ett skadestånd på 5 000 kronor för kränkning, och Skolinspektionen ville att läraren skulle få en varning.

– Eleven blev utsatt för kränkande behandling, skriver Barn- och elevombudet i anmälan.

Ärendet har nu utretts av Lärarnas ansvarsnämnd.

Läraren säger att han förstår att han agerade fel och har bett om ursäkt för det inträffade. På grund av att media tagit upp händelsen känner han sig märkt, skriver han.

Frias av ansvarsnämnden

– Ansvarsnämnden kan inte finna annat än att omständigheterna vid tillfället, såvitt framgår av utredningen, var sådana att [lärarens] åtgärd stod i rimlig proportion till sitt syfte, skriver lärarnas ansvarsnämnd och befriar därmed läraren från en varning.

Lärare har vissa befogenheter

Personalen på en skola har ansvar för att se till att det råder ordning och reda i skolan, och att eleverna kan känna studiero och trygghet.

Lärare har ett visst utrymme att företa kroppsliga ingrepp mot elever – men ingreppet får inte vara större än nödvändigt, enligt lag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.