Lärarstudenter missar legitimation

Uppdaterad
Publicerad

Hårdare krav på behörighet underkänner flera ämnesövergripande lärarutbildningar – nu saknar tusentals examinerade lärare behörighet att undervisa i sitt huvudämne.

– Det är fem terminer av min tid och mina pengar som Skolverket underkänner, säger Lizeth Kindmalm.

Som färdigutbildad lärare vid Malmö högskola med huvudämnet kultur, medier och estetik hoppades hon på behörighet i något av de estetiska ämnena. Men efter den färdiga utbildningen var hon endast behörig att undervisa i sitt sidoämne engelska.

– De har kapat bort hela mitt estetiska huvudämne som var den centrala delen. Det betyder jättemycket för min anställningsbarhet.

Tusentals drabbade

Utbildningen är långt ifrån den enda i sitt slag. Liknande tvärvetenskapliga lärarutbildningar har bedrivits i bland annat Göteborg, Linköping, Halmstad och Stockholm. Flera av dem som gått utbildningarna kommer nu inte upp i tillräckligt många poäng i sitt huvudämne för att bli behöriga enligt nya krav som började gälla i slutet av 2013.

– Ämnesövergripande kurser ger ofta inte tillräckligt ämnesdjup för de nya kraven. Tusentals personer som gått lärarutbildningen de senaste tio åren får inte den behörighet som de trodde att de skulle få, säger Niclas Westin, enhetschef på Skolverket.

Facket kritiskt

Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet, är kritisk till att studenterna drabbats.

-Vi har haft fyra lärarutbildningar på fyra decennier. Det här är ödesdigra konsekvenser av ständiga omstöpningar av lärarutbildningen, säger hon.

Anders Olsson, ansvarig för lärarutbildningen på Malmö högskola, anser inte att lärosätena har gjort något fel.

-Både lärosäten och skola har handlat i välmening. Det är reformen som gör att den här utbildningen inte matchar de nya kraven. Det vi kan göra är att erbjuda fortbildning.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.