Rycken är ofta omedvetna.
-Ibland handlar det bara om några få grader som man flyttar ratten. Man gör små, små korrektioner hela tiden, säger Ola Benderius, forskare vid Chalmers institution för tillämpad mekanik.
Den nya forskningen är tvärvetenskaplig. Inom den tekniska vetenskapen finns modeller om olika sätt att styra fordon. Inom neurovetenskapen finns forskning om hur människan använder händerna för att sträcka sig efter något.
-Men kunskapen om att det är så här även när man kör bil är nytt, säger Ola Benderius.
Forskningen baseras bland annat på styrdata från mer än 1 000 timmars bil och lastbilskörning. Men också efter ett experiment i en simulatormiljö där bland annat 12-åringar fick testa att köra bil.
Såväl i styrdatan som i barnens testkörning fanns rycken där. Det tyder på att det är ett medfött beteende, enligt Ola Benderius.
Genom att göra en matematisk modell kring de små rycken går det att förutsäga vad föraren ska göra.
Antisladdsystem och andra säkerhetssystem är därför lämpliga användningsområden.
-Att ett system i en bil tidigt reagerar och dämpar en manöver från en trött förare som är på väg att köra av vägen, säger Ola Benderius.