Foto: Julia Åberg

Nu går tunnelbygget som på räls

Uppdaterad
Publicerad

För den som med åren glömt bort det ursprungliga syftet med genomborrningen av Hallandsås finns nu tydliga påminnelser på plats.

Det har varit tyst om tunnelbygget på Hallandsåsen en tid. Men efter många krokiga turer börjar det nu faktiskt synas vad tunneln ska användas till. Projektet har minst sagt dragit ut på tiden, och har med åren kommit att bli något av svensk infrastruktursplanerings sorgebarn.

Men nu är rälsläggningsmaskinen SVM 1000 på plats i Förslöv för att kompensera för forna tiders tidsspillan. Två kilometer räls per dygn har maskinen kapacitet att lägga ut.

– Att det nu börjar läggas spår är en stor symbol. Fokus i projektet har flyttats från att ha handlat om tunnel till att istället handla om tåg, säger Patrik Magnusson, projektledare på Trafikverket.

Kraftig kapacitetsökning

Och betydligt fler tåg än tidigare kommer nu kunna forcera Hallandsås. Som det ser ut idag kan tre till fyra tåg passera per timme. När tunneln invigs nästa år kommer den siffran ökats till tjugofyra.

– Det handlar inte så mycket om att spara tid, utan det viktiga med hela projektet har ju varit att öka kapaciteten, säger Patrik Magnusson, projektledare på Trafikverket.

Tunneln inreds

Det som händer i tunneln nu går närmast att likna vid inredningsfasen av ett nybygge. Förutom själva rälsen ska även faciliteter som belysning sättas på plats.

Men än så länge jobbar rälsmaskinen bara ute i ljuset. Först i januari ska järnvägen inne i själva tunneln börja byggas. Sedan följer några månaders finputsning om vad som är Sveriges i särklass mest utdragna tunnelprojejekt. I december 2015 ska tågen börja rulla.

Kan ni garantarera det?

– Det ska vi klara, säger Patrik Magnusson på Trafikverket.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.