Landskrona har haft eldrivna bussar i tio år men nu har man fått en ny buss som inte bara behöver köras på de gator där det finns kontaktledningar.
Den så kallade slide in-driften innebär att bussens batterier laddas upp när den körs på gator med kontaktledningar i luften. Därefter kan bussen sedan köra vidare på andra sträckor med enbart batteridrift.
– Jag har testat den här nu ett antal gånger och det verkar fungera riktigt bra, säger Jan-Erik Karlsson, busschaufför och utbildare på Skånetrafiken.
Unikt projekt
Den nya bussen ingår i ett projekt som kostar ungefär 15 miljoner kronor där cirka hälften finansieras av EU-pengar. Andra samarbetspartners är till exempel Lunds universitet och enligt projektkoordinator Lars Karlsson är projektet helt unikt.
– Det är unikt såtillvida att det inte finns någon motsvarande lösning någon annanstans i världen vad vi känner till. Och Landskrona är ju lämpligt eftersom det finns en befintlig infrastruktur här, säger Lars Karlsson.
Kan bli fler bussar
Projektet ska pågå fram till slutet av 2015 och då ska det också vara utvärderat. Om det faller väl ut finns det en stor chans att det kan bli fler bussar av den här typen i Landskrona i framtiden och även i andra städer ute i Europa.
– Åtminstone där det finns trådbussnät och det finns det ju på många håll i Europa och jag kan tänka mig att det är en stor del av skälet till att EU är intresserade. Men tekniken går att applicera på andra system också, säger projektkoordinator Lars Karlsson.