Foto: Arkiv

Rektor ifrågasätter rättningen av proven

Publicerad

De flesta elever har fått tillbaka sina nationella prov i svenska, men sjätteklassarna i Höör måste vänta ytterligare ett par veckor på att få se sina resultat.

Bakgrunden är en diskussion i kommunen om att rättningen av proven varit för hård.

Enligt uppgift till SVT Nyheter har rektorn för Enebackeskolan, Karin Birger, ifrågasatt rättningen av proven sedan det visat sig att skolans elever fått sämre resultat på nationella proven i svenska än förväntat.

Källor uppger för SVT Nyheter att det är känt bland skolorna i Höör att Enebackeskolan sätter för höga betyg på eleverna. När eleverna kommer till andra skolor i årskurs sju blir det tydligt.

Större skillnader i Höör

Höör sticker ut i Skolverkets statistikdatabas över skillnader mellan betygen och resultaten på de nationella proven.

Under läsåret 2012/2013 fick en tredjedel av eleverna i årskurs 6 på Jeppaskolan högre betyg i svenska än vad som motsvarade deras resultat på nationella proven.

Nästan lika stor var skillnaden på Lindvallaskolan, där 30 procent av eleverna fick högre betyg läsåret 2012/2013. Båda skolorna ingår numera i Enebackeskolan.

Läsåret 2013/2014 stack en annan skola i Höör ut i betygssättningen. 36,8 procent av eleverna på Gudmundtorps skola fick högre betyg i ämnet svenska än vad som motsvarade deras resultat på nationella proven.

Ska motsvara elevernas kunskaper

Skillnaderna mellan betyg och resultat på nationella prov är större i Höör än rikssnittet.

Men det finns ingenting som säger att skolorna måste följa resultaten i de nationella proven när man sätter betyg.

– Det finns inget formellt som binder lärarna att sätta samma betyg, men det är klart att betygen ska motsvara elevernas kunskaper, säger Karin Hector-Stahre, chef för prov- och bedömningsenheten på Skolverket.

Våren 2015 har Höörs kommun för första gången tillämpat central rättning av nationella proven. Två lärare har rättat samtliga prov i kommunen.

Locket på i Höör

Varken Karin Birger, rektor på Enebackeskolan, eller kommunens barn- och utbildningschef, Lisbeth Johansson, vill låta sig intervjuas av SVT Nyheter.

– Metoden med central rättning är ett nytt sätt att arbeta på som kommer att leda till kollegialt lärande kring bedömning och betygsättning. De närmsta veckorna kommer rättningsteamets lärare och de undervisande lärarna att träffas för återkoppling, skriver Lisbeth Johansson, barn- och utbildningschef i en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.