Dramatiska förhandlingar på SAS Foto: Scanpix

Inget besked ännu om SAS framtid

Uppdaterad
Publicerad

Sent på eftermiddagen pågick förhandlingarna fortfarande mellan SAS ledning och företrädare för personalorganisationerna och ett avtal tycks vara långt borta.

Förhandlingarna med facket går väldigt dåligt, det uppgav SAS styrelseordförande Fritz Schur för Danmarks Radio på söndagseftermiddagen. Han och SAS vice ordförande Jacob Wallenberg befann sig då i Köpenhamn.

Strax före 17 kom pilotföreningarna med ett nytt förslag på besparingar, efter att SAS avvisat det första budet som lämnades natten mellan lördag och söndag.

Förbereder för konkurs

Samtidigt förbereder sig företaget nu för konkurs. SAS har beordrat att planen ska vara fulltankade så att de i sådana fall kan återvända till Skandinavien.

-Det är korrekt. Vi har sagt att man ska tanka extra bränsle på de plan som flyger i dag, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS, till TT.

Hon bekräftar också att man sagt åt personal som befinner sig utomlands att ha kontanter tillgängliga för att kunna bekosta sitt uppehälle.

Först positivt

Förhandlingarna mellan SAS och kabin- och pilotfacken såg inledningsvis positiva ut. Kabinfacken från de olika länderna lämnade in ett gemensamt förslag på avtal i fredags och har diskuterat med ledningen sedan dess.

-Vi försöker hitta ett sätt som gör att de anställda får rimliga villkor, samtidigt som företaget kan överleva. Det är ett arbete som går framåt, sade Unionens pressekreterare Jennie Zetterström till TT på söndagsförmiddagen.

Men vid lunchtid uppgav SAS att kabinfackens förslag inte levde upp till SAS krav.

-Sen har det hänt saker efter det. Jag kan inte kommentera hur kabinföreningarnas bud ser ut eller hur vi ser på det, säger Elisabeth Manzi.

Förhandlingarna pågick fortfarande sent på eftermiddagen. SAS vill inte kommentera de nya buden som piloterna lämnade strax före klockan fem på söndagseftermiddagen.

-Det kan jag inte säga någonting om för tillfället. Nu pågår förhandlingarna intensivt och just i detta nu kommenterar vi inte olika delar av processen, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS, till TT.

Hur lång tid det kan ta för bolaget att ta ställning till det nya budet är oklart.

-Det är svårt för mig att uppskatta, jag kan inte ge någon tidsplan för det. Vår hållning generellt är att vi inte kommenterar de olika buden i detalj.

Om det nya budet ligger närmare SAS än det tidigare, kan Manzi inte heller svara på.

-Nej, inte just nu.

Tre ledamöter ur SAS styrelse, däribland ordföranden Fritz Schur, lämnade vid 17.30-tiden SAS huvudkontor vid Kastrup.

-Vi är på väg till Stockholm inom kort, sade Schur till TT:s reporter och försvann in i en väntande bil.

På frågan om hela SAS styrelse ska till Stockholm svarade Schur:

-Som ni ser är vi tre stycken.

Därefter slog han igen bildörren och bilen körde mot flygterminalerna.

Dn.se skriver att SAS-ledningen ska hålla ”krismöte med banker” klockan 20 i Stockholm. Då ska bankerna enligt tidningen få information om de pågående förhandlingarna mellan flygbolaget och facken.

Dålig information

Stämningen bland kabinpersonalen är tryckt, berättar en flygvärdinna som vill vara anonym.

-Alla försöker hålla modet uppe. Men det är nervöst, jättenervöst.

Hon har flugit under dagen och säger att de får både frågor och lyckönskningar från passagerarna. Men de har inte fått någon mer information om läget än det som redan är känt.

SAS sparpaket

* 15 000 anställda ska bli 9 000 genom försäljning av verksamheter och uppsägningar. 800 administrativa tjänster försvinner i Sverige, Norge och Danmark. Antalet chefer ska minska. Marktjänsten, med personal som jobbar med incheckning och bagagehantering, säljs. Det norska bolaget Wideröe säljs.

* Alla anställda får sänkta löner. Flygande personal med upp till 15 procent, högre chefer med upp till 17 procent. Vd sänker sin lön med 20 procent, motsvarande omkring 2 miljoner kronor om året.

* Veckoarbetstiden för flygande personal utökas från maximalt 42 timmar till 47,5 timmar. Gränsen för maximal arbetstid per månad höjs.

* Ändrade regler för semester, med kortare sammanhållen semester sommartid. Semesterperioden ska inte bara omfatta juni, juli och augusti.

* Pensionssystemet görs om från förmånsbaserad pension till premiepensioner. Pensionsåldern höjs från 60 till 65 år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.