Svårt rekrytera lärare i Malmö

Uppdaterad
Publicerad

Det blir allt svårare att rekrytera lärare. I Malmö har det i sommar varit svårt att hitta lärare till alla de 260 lediga tjänsterna.

Det råder störst brist på matte- och NO-lärare. Elever med goda mattebetyg från gymnasiet söker sig sällan till lärarhögskolan utan väljer istället att läsa till civilingenjör eller kanske läkare. Bättre löner, högre status. Så tänkte också Andreas Londos för ett par år sen.

– Lärare fanns inte på kartan. Även jag tänkte bli civilingenjör.

Men efter ett par års jobbande och pluggande tänkte han om. Han ville jobba med människor. Och så drog han sig till minnes att han ofta hjälpt yngre elever med matte under gymnasietiden.

– Det var ju jättekul! Så jag sökte till lärarhögskolan och det har varit en positiv upplevelse från början.

För få behöriga sökande

Dessvärre siktar de flesta av hans klasskamrater inte på att bli just mattelärare. Många fler har historia, samhällskunskap eller religion som huvudämne.

I Malmö var det redan under sommaren svårt att hitta lärare till alla 260 lediga lärarjobb. 

-Vi har inte fått behöriga lärare på samtliga tjänster i höst, konstaterar Anders Malmqvist, grundskolechef i Malmö.

Det lär bli minst lika svårt att hitta lärare till nästa läsår. Malmö har en ung befolkning och behöver ytterligare 1000 nya lärare inom de närmaste fem åren.

-Det är fler än lärarhögskolan utbildar under hela den tiden, säger han. Något måste göras. Det kan handla om högre löner, högre status för läraryrket.

Vill ha fler högskoleplatser

Chefen för lärarutbildningen i Malmö, Anders Olsson, vill ha fler högskoleplatser.

– Behovet av lärare är extra stort här eftersom Malmö har en så ung befolkning. Elevkullarna växer varje år.

Regeringen föreslår att nyutexaminerade mattelärare ska få 75 000 kr i bonus. Andreas Londos är försiktigt positiv.

– Jag tackar och tar emot. Men frågan är om det räcker för att fler ska vilja bli lärare.

Samma sak säger Anders Malmqvist.

– Det är en ganska liten summa ur ett livslöneperspektiv.

Andreas Londos satsar på att göra matteämndet så attraktivt och roligt som möjligt för sina elever. Kanske väljer då några att själva bli mattelärare i framtiden.

– Det är vad jag kan göra. Jag sår kanske ett frö hos eleverna.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.