8 år efter MKB-skandalen – mer registreringar

Uppdaterad
Publicerad

Trots att det kan vara olagligt, registrerar många bostadsbolag känsliga uppgifter om sina hyresgäster, som att de blivit polisanmälda, är dementa eller psykiskt sjuka – det visar en granskning som SVT gjort. Helsingborgshem är ett av bolagen.

I januari 2005 hamnade Malmös allmännytta, MKB, i blåsväder sedan det avslöjats att bolaget under många år samlat komprometterande uppgifter om hyresgäster.

När SVT:s Göteborgsredaktion på Västnytt nu går igenom registren hos en rad svenska bostadsbolag för att se om det blivit bättre så visar det sig i själva verket att registreringen av känsliga uppgifter fortsätter. Enbart hos Helsingborgshem hittar vi hela 134 noteringar som kan strida mot personuppgiftslagen PUL.

– Många gånger handlar det om en förklaring som hyresgästen själv har gett oss och vi av olika anledningar skrivit in för att underlätta hanteringen av ärendet. I några fall har det handlat om att det fanns elkablar och då vill man visa för reparatören att ”skynda dig nu”, för det är en dement människa som bor där. Det gör det inte mer rätt, men det finns en välvillig förklaring varför de handlat där, säger Charlotte Albertsson, marknadschef på Helsingborgshem som nu börjat gå igenom registret. Även utbildningsinsatser till personalen är på gång för att undvika att fel saker registreras.

16 år gammal uppgift

Hos Helsingborgshem hittar vi bland annat uppgifter om att en hyresgäst är psykiskt sjuk – och att det är en stark lukt av kattkiss hos en annan. En uppgift som visar sig vara 16 år gammal och som hyresgästen ifråga rimligen inte känner till att den finns kvar.

– Jag gissar att de inte vet det, om de inte begärt ut uppgifterna, säger Charlotte Albertsson.

2010 antog branschorganisationen SABO riktlinjer för att undvika den här typen av registreringar, så varför är det då relevant, 16 år senare, att ha kvar uppgifter om att det luktat kattkiss.

– Det är naturligtvis inte relevant och det är den andra delen i det vi ser över nu och som handlar om hur vi gör gallringar och rensningar i våra system. Personuppgiftslagen är väldigt tydlig att man får behålla uppgifter så länge det finns ett relevant ärende, men sedan har vi också att förhålla oss till arkivlagen och där har vi haft för dåliga rutiner för hur de här två regelverken ska samspela.

Får kritik

Hyresgästföreningens förbundsjurist Susanna Skogsberg är skeptisk till hur bolagen sköter sina register:

– Det ska bara vara adekvata fakta som registreras och flera av de här exemplen är absolut inte adekvata för behandlingen av personuppgifter.

Så vad har då Helsingborgshem att säga till de hyresgäster, som eventuellt känner sig övervakade eller är oroliga för att gamla noteringar ska ligga dem i fatet?

– Det finns ingen anledning att vara rädd för det. Våra medarbetare har en väldigt hög etik och de har ett väldigt stort hjärta och bryr sig väldigt mycket om våra hyresgäster och jag vill poängtera att det är fel, men det har skett ur hyresgästens perspektiv för att hjälpa till och fixa ärenden fortare, avslutar Charlotte Albertsson.

Västnytt granskade tidigare i år fyra bostadsbolag i Göteborg, varpå Datainspektionen konstaterade att flera lagbrott begåtts (se separat artikel).

Vilka regler gäller?

Personuppgiftslagen (PUL):

Känsliga uppgifter är sådana som avslöjar:

Ras eller etniskt ursprung

Politiska åsikter

Religiös eller filosofisk övertygelse

Medlemskap i fackförening

Hälsa eller sexualliv.(till exmpel sjukfrånvaro, graviditet, läkarbesök)

Enligt 21 § personuppgiftslagen är det förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott, domar i brottmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa frihetsberövanden. Av förarbetena till personuppgiftslagen framgår bland annat följande. En uppgift om att någon har eller kan ha begått något visst brott utgör en uppgift om lagöverträdelse, även om det inte finns någon dom eller motsvarande beträffande brottet.

Branschöverenskommelsen om störningar:

En uppgift om störning som inte inom viss tid från det att den antecknades föranlett

Hyresvärden att vidta någon åtgärd för att få hyresförhållandet att upphöra bör därför raderas.

Som riktmärke bör gälla att störningsanteckningar äldre än två år inte bör förekomma.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.