Länsförsäkringar är ett av de försäkringsbolag som har flest kunder i Västmanland.
– Vi har en stor del av lantbrukarna. Sammanlagt rör det sig om 140.000 kunder i Bergslagen, vilket täcker både Västmanland och Örebro, säger Tarja Lund, skadechef på Länsförsäkringar i Bergslagen.
Personal mobiliserar
I nuläget fokuserar Länsförsäkringar på de kunder som har tecknat försäkringar. Personal mobiliserar internt för att ta emot samtal från allmänheten. Samtidigt har medarbetare skickats ut till kriscenter i Ramnäs, Norberg, Fagersta och Västerfärnebo för att informera de drabbade kunderna.
– Vi vill informera att om man har en hemförsäkring och en villa- eller fritidshusförsäkring så är man trygg, säger Anna-Maria Jonuks, kommunikationsansvarig på Länsförsäkringar i Bergslagen.
Hur mycket kommer skadorna kosta?
– De är i princip omöjligt att säga i nuläget, säger Anna-Maria Jonuks.
Svårt att teckna nytt
Ett tiotal personer som bor i och har evakueras från de branddrabbade områdena har hittils ringt in för att utöka och teckna nya försäkringar för hus, egendomar, föremål och allt annat möjligt. Men det är en väldigt svår situation.
– Vi har ju skyldighet att erbjuda försäkringar. Samtidigt har vi inte skyldighet att göra det då det råder förhöjd risk för skada, som det nu gör i samband med skogsbranden. Det här står i försäkringsavtalslagen. Så det är minst sagt en knivig fråga, säger Jan-Åke Eriksson, affärsområdeschef på Länsförsäkringar i Bergslagen.
Han tillägger att om man skulle teckna försäkringar inom brandområdet så skulle det drabba hela försäkringskollektivet ekonomiskt.
– När branden är över kommer vi dock släppa på det här. Då kommer vi öppna upp för nytecknande, säger han.
Skadeanmälnings-storm väntar
Antalet skadeanmälningar är för närvarande relativt lågt. Stora områden är av säkerhetsskäl avspärrade för allmänheten. Det innebär att de boende inte kan se i fall deras hus klarat sig undan elden eller inte.
– Vår anstormning av skadeanmälningar kommer när branden är över, säger Tarja Lund.