– Det är ett allvarligt läge som universiteten och högskolorna naturligtvis måste få rätsida på. Vår utvärdering visar samtidigt att de har goda förutsättningar att komma tillrätta med problemen, vilket är positivt, säger universitetskansler Harriet Wallberg.
Utbildningarna får ett omdöme på en tregradig skala: bristande kvalitet, hög kvalitet eller mycket hög kvalitet. Utbildningar med bristande kvalitet uppfyller inte kraven för högre utbildning och blir ifrågasatta. Berörda universitet och högskolor får ett år på sig att åtgärda bristerna för att inte riskera att förlora examenstillståndet. Utbildningar med mycket hög kvalitet får en extra ”kvalitetspeng” av regeringen.
De utbildningarna kritiseras
På Mälardalens högskola är det tre utbildningar som kritiseras av Universitetskanslersämbetet. Specialistsjuksköterskeexamen i anestesisjukvård, intensivvård och distriktsköterskeutbildningen. På Örebro universitet är det två utbildningar som ifrågasätts, specialistsjuksköterskeexamen Hälso- och sjukvård för barn och ungdomar samt examen i anestesisjukvård.
– Att två av fyra utbildningar till specialistsjuksköterska visar brister är något vi tar på stort allvar, säger Elisabeth Ericsson, prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap och medicin vid Örebro universitet i ett pressmeddelande.
– Eftersom granskningen baseras på uppgifter två år tillbaka i tiden har vi redan hunnit vidta flera åtgärder för att komma till rätta med kvaliteten och med tanke på det utgångsläget har vi också goda förutsättningar att lyckas.
Sett i hela landet visar utvärderingen att 79 utbildningar av 134 får omdömet bristande kvalitet, 48 får omdömet hög kvalitet och 7 får det högsta omdömet mycket hög kvalitet.
Bristerna bakom betyget
Bristerna handlar till stor del om studenternas förmåga att göra åtgärdsbedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt mänskliga rättigheter. Bedömargruppen lyfter också fram stora problem när det gäller den verksamhetsförlagda utbildningen, till exempel den bristande förmågan att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar, vilket också inkluderar vård i livets slutskede.
När det gäller examination och bedömning av den verksamhetsförlagda utbildningen lägger flera lärosäten över ansvaret på de kliniska handledarna, vilka inte alltid har tillräcklig akademisk kompetens. Kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen var satt under kritik även 2007 när utbildningarna utvärderades förra gången.
Stöd från UKÄ
Redan i december anordnar Universitetskanslersämbetet en konferens för alla de universitet och högskolor som ingått i utvärderingen, för att lyfta goda exempel och ge stöd och input till lösningar för lärosätena att åtgärda bristerna.