Foto: SVT

Flicka dödades av tåg – trots varningarna till Trafikverket

Uppdaterad
Publicerad

Säkerheten går först, säger Trafikverket. Samtidigt kördes en flicka ihjäl av ett godståg på stationen i Fagersta i förra veckan trots att både personal och passagerare länge påtalat säkerhetsbristerna vid övergången.

Det var vid 15-tiden på torsdagen i förra veckan som den svåra tågolyckan inträffade vid Västanfors tågstation i Fagersta. En 17-årig flicka, som var på väg över tågspåren, blev påkörd av ett tåg och avled.

Bommen och ringklockan som finns vid just den övergången används inte. De som arbetar med att växla om tågen har så mycket att sköta att de ibland glömmer bort att fälla bommen, vilket ledde till ett beslut om att den alltid skulle ligga nere.

SVT granskar järnvägen

Men utan bomfällning – ingen ringsignal. Och det händer ofta att personer är på väg ut, utan att se att ett godståg är på väg att passera. Pendlare har gång på gång slagit larm om säkerhetsbristerna och personal säger att säkerhetsproblemen varit på tapeten under flera års tid.

En av dem som vid flera tillfällen kontaktat Trafikverket är Per Georgsson mångårig pendlare på sträckan mellan Fagersta C och Västerås. När han inte kom någonstans med sina samtal försökte han istället kontakta VD:n för tågföretaget i en förhoppning om att han skulle kunna få gehör hos Trafikverket.

– Jag sa att du måste väl ändå vara intresserad av att vi kommer levande till dina tåg, berättar Per, som fick svaret att VD skulle ta med sig frågan.

Håller koll på ungdomar

Pendlarna måste dag efter dag gå över spåren där godstågen passerar. Per Georgsson, tillsammans med sina dagliga pendlarkollegor har också självman tagit på sig att försöka hålla koll på de ungdomar som åker med tåget och som pratar med varandra eller lyssnar på musik medan de passerar övergången.

– Det blir ju vi som får vara någon slags förälder, så oroligt har det varit, säger han.

Även lokförarna har tvingats hitta egna strategier för att försöka skydda passagerarna från godstågen. En del hänger ut genom sin tittlucka och skriker att det kommer godståg andra försöker se till så passagerarna inte går av i kritiska lägen.

– I vissa fall kan jag fördröja dörröppningen så tåget hinner komma in. Jag ser ju på signalerna ibland att vi kör före ett godståg och så ska vi in och släppa av 20 personer där, säger Kennet Björkman som är lokförare på sträckan.

Bakom sig har han också arbete som godstågsförare och säger att en sänkning av hastigheten förbi Fagersta inte är helt oproblematisk.

– Det är backar åt båda hållen, så man vill ha fart genom Fagersta för att inte fastna i backarna med tågen, säger han.

I vintras höll en annan pendlare, Thomas Elmeblom på att bli påkörd vid övergången.

– Jag tyckte det var så obehagligt att jag skickade en tillbudsanmälan via jobbet. Jag pratade ju med tågvärden som menade att ni måste hitta en annan kanal än att säga till oss för vi har inget inflytande på vad Trafikverket gör, de tar inte åt sig vår kritik, berättar Thomas Elmeblom.

Gjorde anmälan

Thomas valde alltså att gå via skyddsombudet på sin arbetsplats och göra en tillbudsanmälan den vägen, något som verkade få effekt. Efter det kom det upp ny skyltning och under en period fanns det folk från Infranord på plats och informerade och säkerhetsriskerna.

Men alla, både pendlare och personal, som SVT pratar med är överens om att effekten av de åtgärderna var minst sagt begränsad.

– Man reagerar kanske en eller två gånger på den där skylten men vi som pendlar springer där varje dag, man ser inte skylten till sist. Jag själv har klivit ut och fått backa tillbaka, säger Thomas Ringblom.

Det finns fortfarande ingenting som talar om att ett tåg ska passera, inget ljud, inget som blinkar, ingen bomfällning. Och fenomenet att den bom som faktiskt finns slutade användas verkar inte ha analyserats.

I säkerhetsplanen för Fagersta C står ingenting om förändringen och i Trafikverkets senaste besiktningar finns inte heller några anmärkningar på järnvägsövergången trots att också den typen av brister ska lyftas där.

– Vi följde upp de förra åtgärderna och det hade inte hänt några fler tillbud på den perioden, säger Thomas Andersson som är enhetschef för trafikledningen.

Ska tuta före perrongen

Han har nu akut beslutat om att tågen ska tuta före perrongen och lagt in en hastighetssänkning från 75 km i timmen till 40 km/timme förbi Fagersta.

Trafikverket ska sätta säkerheten före allt annat och tack vare ett halveringsmål av olyckorna fram till 2020 finns särskilda pengar för just säkerheten. Trots detta säger regionens säkerhetsstrateg Britt Lisra att en säkrare övergång måste vänta tills Fagerstas ställverket ska bytas ut under våren 2017.

– Min spontana tanke är ju hur många liv till ska gå, det tar för lång tid, säger Thomas Ringblom.

De är alla djupt kritiska till att det krävdes en dödsolycka innan det blev någon form av förvarningsåtgärd.

– Nu har de sett till att det ska signaleras före perrongen, varför har inte den signalen kommit tidigare, säger Per Georgsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet