Roger Mettos målningar är på en gång realistiska och abstrakta. De är landskap mellan fantasi och det han har sett. Det är kartans landskap men drömmens geografi.
Matthias van Arkel gjorde tidigare klassiska målningar med mycket tjocka lager av oljefärg. Nu har han tagit måleriet vidare och arbetar rakt in i gummits råa skönhet.
– Jag kände att jag blev skickligare och skickligare på det där och fick en sorts snits på penseldragen som blev någon sorts lösning för mina verk. Jag tröttnade på det där, säger Matthias van Arkel.
Han berättar om hur han upptäckte gummit som konstnärligt material.
– I gummit har jag hittat slumpartier i processen som håller min nyfikenhet levande längre. Nu använder jag mycket maskiner. Jag valsar, skär och modellerar upp bilderna, säger han.
Anders Krizar har ett poetiskt förhållningssätt i sin rörelse mellan fotografi och skulptur. Hans teman kretsar ofta kring relationer och kluvenhet.
– Mina första arbeten var fotografiska men jag vet inte om jag var fotograf när jag började. Jag kan ju lika väl ha varit en skulptör som började fotografera, säger han.
Och han menar att det handlar om bilder. Vissa är platta och vissa är tredimensionella.
En serie fotografier visar en suddig människogestalt mot en vägg i ett rum. Den heter ”Mist mother”. Mamman blir dold och knappt synlig på den fotografiska bilden.
– Jag vet inte riktigt, hon kanske döljer oss. Det blir någon slags hemlighet, säger Anders Krisár.