Foto: HASSE HOLMBERG/SCANPIX

Zebralagen – mer otrygg än trygg

Uppdaterad
Publicerad

I en undersökning som försäkringsbolaget if precis publicerat visar det sig att många anser att den så kallade zebralagen gjort trafiken mer otrygg och farlig.

Syftet med lagen var att öka tryggheten för fotgängare, något som undersökningen som försäkringsbolaget if tagit fram inte alls visar sig stämma.

Den så kallade Zebralagen infördes år 2000 för att öka trafiksäkerheten och ge fotgängarna större trygghet ute i trafiken.

Lagen anger att fordonsförare har väjningsplikt vid obevakade övergångsställen.

Enligt en attitydundersökning från If anser 30 procent av de tillfrågade att Zebralagen gjort trafiken farligare. Endast 13 procent tycker det har blivit säkrare. Övriga uppger att de inte märkt någon skillnad eller att de inte känner till lagen.

Faran med Zebralagen är att det kan ge falsk trygghet hos fotgängarna. Många bilister vittnar om fotgängare som går rakt ut i gatan. Samtidigt visar studier att en hel del bilister struntar i Zebralagen, skriver Försäkringsbolaget if i ett pressmeddelande.

Så här säger en del av lagen:

Ett utdrag ur en del av Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare:

60 § Vid ett bevakat övergångsställe ska en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.

En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera ett bevakat övergångsställe ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter.

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

Här kan du läsa vidare om Trafikförordningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.