Kaninerna lever fritt hemma hos Angelica Holmqvist. Foto: SVT

Kaniner i Uppsala har blivit världskändisar

Uppdaterad
Publicerad

I en lägenhet i Slavsta i Uppsala bor kaninerna Stella och Milla. Och de har ett eget Instagram-konto med 60.000 följare världen över.

Det är genom Instagramkontot Lifeofmill som hela världen kunnat följa deras tillvaro som flitigt dokumenterats av Angelica Holmqvist. Den mest gillade bilden har gillats över 5.700 gånger.

– Det kan vara så att jag postade den i rätt tid eller så är det så att den är lite speciell eftersom hon sticker ut tungan.

Det var för ett och ett halvt år sedan som Angelica startade kaninernas Instagramkonto Lifeofmill som idag har över 60.000 följare.

– Det kan vara att de är roliga bilder och att det är variation på bilderna. Det händer lite saker på olika bilder. Kanske beror det också på att man får följa deras kaninliv, säger Angelica Holmqvist.

Det var inte bara ett kanin- och fotointresse som var anledningen till att hon startade kontot. Det fanns även ett annat syfte.

– Jag ville visa andra att man kan ha kaniner utan bur. Kaniner behöver utrymme och uppmärksamhet.

Trots att de är lösa sker det inte några olyckor på golvet.

– Kaninerna har kattlåda som de pluttar och kissar i medan de äter hö.

Hur får man dem till det?

– Det var självgående efter att vi kastrerade dem.

”Måste kaninsäkra hemmet”

Förstör de inte saker i lägenheten?

– Inte mer än vad en hund och katt skulle förstöra. Man måste linda in sladdar och kaninsäkra sitt hem.

Vad skulle du ge för råd till andra som vill skaffa ett Instagramkonto åt sina djur?

– Om man vill nå ut till många så är det bra om man är trevlig mot sina följare, ger komplimanger och svara på deras frågor och kommentarer.

Är det någon som velat komma hit och hälsa på dem?

– Ja, men då har jag bara gjort en glad smiley, säger Angelica Holmqvist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.