Kostymören som kommer kändiseliten inpå skinnet

Uppdaterad
Publicerad

Han är Nordens enda plymmakare och han har gjort kostymer åt både kungahuset och Sveriges mest kända uppsättningar.

På ett loft ute på landet i Biskopskulla göms en färggran värld av fjädrar, masker, hattar, paljetter och all världens olika typer av material. Här har nämligen Tim Mårtenson sin atelje.

– Jag hade en väninnan som sade en gång att det är få förunnat att ha sin hobby som arbete, där är jag, säger Tim Mårtenson.

#hejupplanning

Stod själv på scenen som ung

Från början stod egentligen Tim Mårtensson själv på scenen men när han var 24 år, för nästan 30 år sedan, upptäckte han scenkostymernas värld. Faschinationen för form och färg och kunna utforma nya kreationer har han haft sedan han var liten.

– I hela min uppväxt har jag använt händerna. Jag har inte tummen mitt i handen, absolut inte. Fantasin får ju sitt utlopp totalt, man kan ju gå på i 180.

Får ta del av människors innersta drömmar

En viktig del i Tim Mårtensons liv är alla människor han möter i yrket.

– Vad som är så häftigt med det här jobbet är ju också att få träffa alla dessa människor, både skådespelare, artister, modeller och för att inte tala om människorna i fetishsvängen. Man kommer ju dem otroligt nära på ett väldigt nära sätt och får ta del av deras innersta drömmar och alltihopa när man ska hjälpa dem att fixa kostym på ett sådant sätt som man gör, säget Tim Mårtenson.

Vad har du gjort åt kungahuset?

Det pratar jag inte så mycket om, säger Tim Mårtenson.

Har jobbat med de största uppsättningarna

Tim Mårtenson har varit inblandad i många av de stora uppsättningarna genom åren. Affischerna från dem har han samlat under snedtaket i ateljen. Där hittar jag bland andra After Dark, Chicago, Cabaret, Hairspray och Kvällarna med Kerstin. Just nu jobbar han för fullt med världspremiären av Mamma Mia the Party vilket är förklaringen till all glitter och glamour runt omkring oss.

Utöver det plym- fjäderarbeten och fetischkostymer gör Tim även en hel del tekniska kostymer som ska förvandlas eller fungera på ett visst sätt. Bland annat fick han i uppgift att göra ett troll som skulle kunna studsa på magen. En typ av sådan kostym är den så kallade fat suiten eller tjockdräkten.

– När man ska göra sådana kan man inte bara tänka på ett sätt. Man måste ta reda på hur den ska användas, vad personen i fråga ska kunna göra. Jag brukar också fråga vad personen inte behöver kunna göra. Som till exempel när Ann Petrén skulle vara Kerstin Thorvall behövde hon kunna röra sig mycket i sin tjockdräkt. Den behövde därför vara väldigt följsam, det fick inte vara några stumma bitar, berättar Tim Mårtenson.

Örsundsbro – en viktig plats

I Biskopskulla i Örsundsbro finner Tim Mårtenson det lugn han behöver samtidigt som det är nära till Stockholm. En annan viktig del i hans liv är att han kan omge sig av all sina får, hästar, hundar, höns och katter.

– Djur för mig är detsamma som kärlek. Man lär sig empati och man lär sig att gå in i sig själv på ett positivt sätt. Vi ska leva i nuet, inte igår och inte i morgon, vi finns här och nu, säger Tim Mårtenson med ett stort leende.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#hejupplanning

Mer i ämnet