Arkitektskiss för etapp två i byggnationen av Långflons köpcentrum.

Ny storsatsning i Långflon

Uppdaterad
Publicerad

Fördubblad yta och personal, vildmarksaktiviteter och personalutbildning står på tur när nästa satsning tar vid.

I augusti, när utbyggnaden av köpcentrumet i Långflon ska påbörjas, har det knappt hunnit gå ett år sedan köpcentrumet invigdes i byn som bara har fyra invånare.

Planen är att butiksytan ska fördubblas, från 7800 kvadratmeter till 16 000, likaså personalstyrkan som går från 60 anställda till runt 120.

– Vi kommer etablera en märkesoutlet och ha en egen personalpool och rektytera personal från hela Värmland, säger Glenn Mattsing, projektledare på Destination Långflon.

Väntas stå klart 2016

Det utbyggda köpcentrumet väntas stå klart vid påsk 2016, där märkesoutleten huserar tillsammans med bland apotek, frisörsalonger och restauranger.

– Vi ska också ha en egen personalutbildning som vi ska utveckla, troligtvis tillsammans med Klarälvdalens folkhögskola. Vanligtvis brukar säljarutbildningarna vara ganska korta, men här talar vi om en flera månader lång utbildning, säger Glenn Mattsing.

Planerna stannar dock inte där. Runt 80 procent av kunderna kommer från Norge och nu ska vildmarksaktiviteter, event och motell ingå i satsningen.

– Vi ska bland annat ha ett äventyrstema för barn, där de får testa på att paddla kajak medan föräldrarna shoppar, säger Glenn Mattsing.

Hoppas öka inflyttningen

Totalt kommer satsningen kosta runt 100 miljoner norska kronor, lika stor summa som den första etappen.

Glenn Mattsing är delvis anställd av Torsby kommun som hoppas kunna öka återflyttningen till byn. Aktiviteter för de anställda ingår också i satsningen, utöver motellet som ska fungera som boende.

– Inledningsvis kommer det vara många av de anställda som veckopendlar. På sikt hoppas vi att de kommer bli bofasta i Långflon, säger Glenn Mattsing.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.