Mellan Karlstad och Olso blir det med förslaget åtta dubbelturer varje dag. Det är möjligt då Norska NSB förlänger varannat av sina tåg mellan Oslo och Kongsvinger till Karlstad.
– Det blir en mycket mer regelbundet trafik, man får en helt annan tillgänglighet till både Olso och Örebro, säger Lars Bull, vd för Värmlandstrafik.
Delar på kostnaden
Värmlandstrafiks ägare, det vill säga landstinget och länets 16 kommuner, skulle genom förslaget dela på kostnaden på 30 miljoner kronor årligen.
– Jag har naturligtvis en stor ödmjukhet för den ekonomiska situation både landstinget och kommunerna står inför. Samtidigt finns det önskemål från våra ägare att vi ska utveckla trafiken mot Norge med tåg. Jag ser det här som en process där man få prioritera utifrån det man anser sig klara av, säger Mikael Dahlqvist, ordförande Värmlandstrafik.
Förslaget, som är en omarbetning av ett befintligt avtal mellan Värmlandstrafik och Tågkompaniet, är tänkt att genomföras från tidtabellsskiftet i december 2016.