Det är kommunerna Kristinehamn, Degerfors, Karlskoga, Lekeberg och Örebro som tillsammans med den norska motsvarigheten till SJ, Norsk Bane, har tagit fram ett underlag till hur ett snabbspår mellan Stockholm och Oslo skulle kunna dras genom länen. Och i Kristinehamn ser man positivt på att snabbtåget kan komma att stanna där.
– För det första så vill vi ha en snabb järnväg mellan Stockholm och Oslo. Sen vill vi naturligtvis ha ett stopp i Kristinehamn också så vi kan dra ännu större nytta av de restidsvinster som vi gör, säger Kalle Alexandersson (S).
Ny station
Den framtida sträckningen skulle innebära att det skulle ta cirka 2 timmar och 40 minuter från Stockholm till Oslo, med sju till åtta stopp på vägen. Karlskoga skulle få en ny järnvägsstation, något som skulle få stor betydelse för Karlskogaborna.
– För Karlskoga är det här en viktig fråga, det är få kommuner i Sverige av vår storlek som inte har tillgång till persontrafik på järnväg genom kommunen, säger Sven-Olov Axelsson (S), kommunstyrelsens ordförande, Karlskoga.
Proffsigt underlag
Anledningen till att kommunerna har gått samman för att ta fram möjlighetsstudien är att få ett professionellt framtaget underlag för kommunernas arbete med sina respektive översiktsplaner.
Underlaget gör det möjligt för kommunerna att kunna undvika exploateringar som kan försvåra framkomligheten för en framtida snabb ny järnvägsförbindelse. Studien bygger på att både person- och godstrafik i stråket Stockholm-Oslo ska kunna använda den nya järnvägen.
Ett grundkrav i utredningen är att persontrafiken ska konkurrera med flyget mellan den två huvudstäderna i såväl restid som biljettpris.