Störningar i tv:n

Uppdaterad
Publicerad

Har du störningar i tv:n när du ska se dina regionala nyheter?

En del tittare ringer till Värmlandsnytt och tror att det vårt fel att det är störningar. Men, det är det oftast inte. Istället ska du kolla med din satellit- eller kabeloperatör, som till exempel Com hem, Canal digital, Viasat eller Telia. Det är de som ser till att tv-signalen kommer till din tv-apparat.

Har du en digitalbox kan du också testa att nollställa och installera om den.

Fel på teven eller sändningen?

En störning eller ett fel i SVTs sändningar kan ha många orsaker. Så här kan du själv lokalisera felet. Kolla sedan i snabblistan hur man kan åtgärda felet!

Om bilden är borta i den kanal du tittar på:

Slå över till en annan kanal. Har den bild är det på något sätt fel i utsändningen och inte i tvn.

Om du inte har någon bild alls:

Fråga grannarna om de har en bild. Om de har det så är det ett fel på din tv eller din antenn och inte på sändningen. Kontrollera också att du inte har ett elavbrott i din bostad. Bilden återkommer när ett eventuellt elavbrott är åtgärdat.

Har grannarna inte heller bild, och det inte är ett större elavbrott i ditt område, så ligger felet antingen:

1) hos din satellit- eller kabeloperatör

2) hos Teracom (i marknätet), riks eller regionalt

3) hos SVT

Är det fel på något eller några av Teracoms sändare meddelas detta i rutan på något sätt med rörlig text, en s k crawl-text, eller av en programpresentatör. Detta är ju föga tröst för dem som är utan bild i just den SVT-kanalen men det meddelas också i den andra stora SVT-kanalen.

Om det är fel på utsändningen från SVT får inte heller Teracoms huvudsändare, Kaknästornet, någon signal att sända ut och då blir det avbrott i hela landet. Vid sådana stora avbrott meddelas detta i Sveriges Radios sändningar.

Man kan också kontakta

SVTs växel i Stockholm

08-784 00 00 (dygnet runt)

Vad är en operatör?

En operatör är den som ser till att tv-signalen kommer till din tv-apparat. Din tv-signalsleverantör helt enkelt.

Det finns operatörer i marknät, via satellit, via kabel och bredband.

Enklast att förstå är om man själv har varit valt sin operatör. Man har själv valt sitt utbud och betalar via en faktura direkt till operatören. Så är det oftast när det gäller marknät, satellit eller bredband.

Kabel-tv kan vara litet knepigare. I ett hyreshus eller en bostadsrätts-förening är det hyresvärden eller bostadsrättsföreningens styrelse som valt operatören och man får anpassa sig efter deras val.

Man har oftast ingen direktkontakt med kabeloperatören om man nöjer sig med det fria basutbudet. Då brukar tv-kostnaden vara inbakad i hyran eller bostadsrättsavgiften.

Vet du inte vilken operatör du har ska du kontakta värden eller föreningen.

Stora operatörer har numer ett brett utbud av olika distributionsvägar och kan täcka in flera sätt – satellit, kabel- och IP-nät t ex. På deras respektive webbsidor finns information om detta.

Här är en lista på de allra största bolagen*):

Marknät (egen antenn)

Teracom

Kundtjänst: 0771-91 00 85

Boxer

Kundtjänst: 0771-21 10 00

Kabelnät

Com Hem

Kundservice: 0771-55 00 00

Tele2

Kundservice: 0200-25 25 25

Bredbandsnät (IP-nät)

Telia

Kundservice: 90 200

Bredbandsbolaget

Kundservice: 0770 -777 000

Satellit (parabolantenn)

Canal Digital

Kundservice: 0770-33 22 11

Viasat

Kundtjänst: 08-52 20 0000

*) Det finns tusentals kabelnät, stora och små, så det går inte att lista alla.

Digitalboxen krånglar. Vad gör jag?

Har du problem med att digitalboxen fryser bilden, ljudet försvinner, är i osynk eller inte följer med vid byte mellan riks- och regionalsändningar eller krånglar på andra sätt?

De här felen uppträder oftast på lite äldre boxar eller om man har svag signalstyrka.

Om problemet har uppstått plötsligt kan du

– trycka en gång till på knappen för den kanal du tittar på.

– byta till en annan kanal och gå sedan tillbaka till den du vill se.

– stänga av boxen fram och tillbaka och låt den starta om.

– dra ut strömkabeln i cirka 10-15 sekunder och starta om.

Om problemet har funnits sedan du installerade boxen beror det förmodligen på en för svag signal eller en för gammal antenn.

Du kan kolla signalstyrkan i boxens meny. Om den är OK så kan felet ligga i att antennen (och/eller antennkabeln) är för gammal. Antenner slits av väder och vind. Antennkablar blir också för gamla eller kan vara skarvade för många gånger.

Om man bor inom en 5-mils-radie från sändaren är en grid-eller gitterantenn bra. De ser ut som en grill och monteras vertikalt på väggen. Kontakta alltid en tv-handlare och be om råd.

Det gäller också om signalstyrkan är svag. Då kan det behövas en kombination av åtgärder som din tv-handlare eller en antenninstallatör kan hjälpa dig med.

Ring operatörerna!

Här är en lista på de allra största bolagen:

Marknät (egen antenn)

Teracom 0771-91 00 85

Boxer 0771-21 10 00

Kabelnät

Com Hem 0771-55 00 00

Tele2 0200-25 25 25

Bredbandsnät (IP-nät)

Telia 90 200

Bredbandsbolaget 0770 -777 000

Satellit (parabolantenn)

Canal Digital 0770-33 22 11

Viasat 08-52 20 0000

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.