Tågräls måste bytas ut akut

Uppdaterad
Publicerad

Över 120 mil räls på den svenska järnvägen har börjat spricka, det visar en granskning som SVT Nyheter gjort.

I Karlstad finns två rälssträckor med sprickor så allvarliga att det måste till akuta åtgärder.

Det handlar om stambanan från Karlstad i riktning mot Oslo, innan och efter Skåre finns rälspartier som har rejäla sprickor. Sprucken räls kan dela sig och falla isär, vilket i värsta fall kan leda till att tåg spårar ur. Det visar Trafikverkets egna utredning.

De två rälspartierna före och efter Skåre måste bytas ut, det har Trafikverket vetat länge. Så pass länge att nu måste det ske akut.

– Vi har känt till den här rälsen under många, många år. Men vi har en begränsad mängd pengar och en väldigt sliten anläggning i hela landet och vi måste göra prioriteringar regelbundet. Dagligen, årligen och även i våra tolvårsplaner, säger Morgan Rehn, avdelningschef på Trafikverket.

Uppretad lokförare

Trafikverkets brist på långsiktig planering retar upp lokföraren Christer Alnebratt.

– Jag blir förbannand rent ut sagt. I stället för att åtgärda saker och ting planerat så låter man det bli akuta åtgärder. Det innebär att det blir tågförseningar, hastighetsnedsättningar, det kan till och med bli inställda tåg. Det drabbar resenärer och det drabbar företag som inte får fram sitt gods i rätt tid, säger Christer Alnebratt, ordförande Seko (Tågkompaniet).

Vad tycker du om Trafikverkets sätt att hantera rälsbyte?

– Det är att svika folk. Om man ska någonstans så är det klart att man ska komma fram i tid. Det är väl inte mer än rätt, säger tågresenären Fredrik Gustafsson, på väg från Karlstad till Norrköping.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.