Protest mot olagliga transporter

Uppdaterad
Publicerad

Mitt i julhandeln körde närmare 170 lastbilar i långsam kortege i Karlstad under lördagen.

Aktionen var en protest mot att utländska förare kör under andra villkor än de svenska. Under mottot ”Här stannar Sverige” samlades åkarna på Örsholmen innan de via E18 åkte in vid Våxnäs handelsområde och sedan vidare till Bergviks köpcentrum. Där vände kortegen och åkte tillbaka in mot Örsholmen.

Målet med aktionen var att få stopp på den olagliga cabotagekörningen i Sverige. Cabotage innebär att det är en åkare som är registrerad utomlands kör gods inom Sverige utan att korsa gränsen till något annat land. De utländska åkarna har lägre löner och andra arbetstidsregler som enligt åkeribranschen snedvrider konkurrensen.

Aktioner som den i Karlstad idag skedde på flera andra håll i landet samtidigt. Och initiativtagaren Urban Strandberg var belåten med dagen:

– Det blev nästan hundra lastbilar mer än jag hade tänkt mig från början. Responsen längs vägen har varit obeskrivlig. Folk har tagit kort, gjort tummen upp och velat att vi ska tuta. Jag är mer än nöjd, säger han.

Kortegen körde med poliseskort och enligt polisen var det visserligen trångt på vägarna ibland men det hela gick relativt smidigt ändå:

– Det har inte varit några incidenter och trafiken har flutit på , säger Johan Broqvist, polisinspektör.

Transportstyrelsen har lagt fram två nya förslag till regeringen som ska öka Polisens möjligheter att kontrollera de utländska lastbilarna. Dels ska Polisen, bättre än idag, kunna kontrollera dokumentationen på både fordon och last. De ska också kunna kräva en sanktionsavgift direkt vid vägkanten på 20000 kronor om det skulle vara oegentligheter. Vägrar föraren betala så ska Polisen kunna beslagta fordonet och lasten.

– Sanktionsavgifter finns redan idag men skillnaden är att om chaufförerna inte kan betala ska vi kunna beslagta fordonen, säger Johan Broqvist, polisinspektör.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.