Disco på lunchen

Uppdaterad
Publicerad

På tisdagen förvandlades en alldeles vanlig konferenslokal till en dansklubb och dit strömmade personer från olika arbetsplatser och företag.

År 2010 startade projektledaren Molly Ränge Lunch Beat i Stockholm. Då var de 14 kompisar som samlades och dansade i ett garage. Nu sprider sig fenomenet över Sverige och till andra länder i världen.

Enligt Lunch Beats hemsida finns de i dag i ett tiotal svenska städer, i flera andra europeiska länder, i Nordamerika, Asien och Afrika. Och det är den här trenden som inspirerat arrangörerna av tisdagens halvtimmeslånga lunchdisco i Karlstad: Dans i Värmland och företaget Thorén och Stenberg kommunikation.

– Vi ville bjuda på en aktiv lunchaktivitet där vi trodde att folk skulle ha väldigt roligt och samtidigt röra på sig och de tycker jag vi lyckades alldeles ypperligt med, säger Anders Thorén som är Kommunikationsrådgivare hos Thorén & Stenberg kommunikation.

Kan hända spännande grejer

Det var på en golfträff arrangerad av Handelskammaren som han i ett samtal om kreativa miljöer med länsdanskonsulenten Marianne Eriksson föreslog att de tillsammans skulle ordna ett lunchdisco.

– När man är fysisk sker saker i hjärnan, det händer saker med oss och i kombination med att man utmanar sina egna gränser och det som man kanske känner sig bekväm i, då kan det hända riktigt spännande grejer, förklarar Marianne Eriksson.

– Och om man då lägger i en portion glädje – det tror jag är jätteviktiga beståndsdelar i ett arbetsliv i dag, fortsätter hon.

Skönt och kul att dansa

En av dem som kom och dansade var byggnadsingenjören Fredrik Erntson och han gillade att ta sig en svängom på lunchrasten:

– Det är skönt att dansa och det är kul. Det är en jättebra idé att mellan möten kunna utnyttja en halvtimme här, säger Fredrik Erntson.

Vad ger det dig?

– Det är avstressande och jag får energi till nästa möte eller arbetsuppgift, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.