Facket kritiserar Telia

Uppdaterad
Publicerad

Nu går SEKO ut och kritiserar Telias beslut att lägga ned den privata kundtjänsten i Karlstad som gör att 110 personer förlorar jobbet.

Förra måndagen släpptes bomben för dom anställda vid Telias privata kundtjänst i Karlstad – 110 personer förlorar jobbet när verksamheten ska effektiviseras.

– Det är ju ett stort slag i magen på framförallt de som är drabbade direkt, men även indirekt för oss som är kvar – vi minskar ju som ort och hur är tryggheten då? säger Roger Sundholm som är lokalt SEKO-ombud.

Facket saknar fakta

I dag finns Telias nationella kundtjänst för privatkunder på sex orter men den 1 oktober ska den försvinna från Karlstad och facket SEKO anser att nedläggningsbeslutet fattats på felaktiga grunder:

– Arbetsgivaren har i den här frågan antagit och gissat vissa saker i sina prognoser som gör att man tror att man inte behöver ha de här människorna kvar och det är helt felaktigt. Ska man ta ett sådant stort beslut bör man göra det på ren fakta tycker vi, säger Roger Sundholm.

Han förklarar att Telia menar att telefontrafiken som den privata kundtjänsten har hand om i Karlstad kommer att minska, men själv håller han inte med:

– Man ska se på verkligheten som den faktiskt är. Man tror att det kommer bli mer populärt att kontakta oss via internet, via vår chatt eller sociala medier eller via mejl helt enkelt.

”De gör sina ärenden online”

– Vi följer ju naturligtvis hur våra kunder kontaktar oss, på vilket sätt de gör det och så lägger vi en prognos utifrån det. Det vi kan se är att kunder i dagens läge kontaktar oss i allt större utsträckning via nätet och de gör sina ärenden online direkt. Man vill kunna göra det här när man själv vill, det kanske inte passar att ringa oss under de tider när vi har öppet utan man vill kanske göra det här väldigt sent på kvällen till exempel, säger Iréne Krohn, presschef på Telia.

Vill samordna kompetens

Huvudskälet till nedläggningen i Karlstad är dock inte förändrade kundbeteenden säger Iréne Krohn, utan att samordna kompetensen inom den privata kundtjänsten.

– Syftet är att på sikt förbättra servicen till våra kunder och i och med att man jobar på färre orter blir det enklare för oss att jobba på samma sätt och kompetensutveckla bland våra medarbetare, säger hon.

– Till viss del kan de ha rätt i det. Man jobbar ju med fler kunder över ett bredare kompetensområde och jobbar oftare med de frågorna men det man riskerar är samtidigt de smala frågorna, säger Roger Sundholm.

Vad gör facket här lokalt nu?

– Vi försöker stötta de drabbade och det är många unga som drabbats som kanske haft det här som sitt första jobb och då handlar det om att hjälpa till att hitta ny sysselsättning och hjälpa till med regler kring uppsägning och så, säger Roger Sundholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.