De senaste åren har flygbolaget Avies varit inblandade i en rad incidenter och mötts av kritik från både passagerare och anställda. Bland annat har de kanat av startbanan i Torsby och Pajala och under en flygning sprack ett av planets fönster. Efter en nödlandning på grund av motorproblem på Svegs flygplats utförde Statens haverikommission en kontroll av planet.
– När vi gjorde en första teknisk inspektion av flygplanet så hittade vi vissa rör och andra saker i förbindelse med motorerna som var antingen trasiga, korroderade eller väldigt amatörmässigt lagade med tejp, säger Stefan Christensen, utredare på Statens haverikommission.
Transportstyrelsen låst
På Transportsyrelsen kan man inte agera mot bolaget, det är det bara den estniska myndigheten som kan. Det enda som görs är enklare säkerhetskontroller.
– Det vi kan göra är så kallade SAFA-inspektioner, eller rampinspektion, där man tittar på flygplanet under ett kort stopp och ser om det finns några anmärkningar, säger Lars Haglund, sektionschef teknisk operation Transportstyrelsen.
Sådana här säkerhetsinspektioner kan göras bland annat efter tips från till exempel resenärer. Sedan 2010 har Transportstyrelsen gjort 11 säkerhetsinspektioner mot Avies. Men eventuella fel eller avvikelser som upptäckts är sekretessbelagda och meddelas bara till bolaget och den estniska transportmyndigheten.
Vad kan Transportstyrelsen i Sverige göra för att försäkra att svenska passagerare är trygga när de flyger?
– Avies ska uppfylla lagkraven som finns i regelverket för att få bedriva kommersiell verksamhet. Sedan är det den estniska myndigheten som ser till att bolaget lever upp till de villkoren, säger Lars Haglund.
Torsbyolyckan inte färdigutredd
Rapporten kring incidenten i Torsby i slutet på januari i år är ännu inte färdig. Avies plan gled då av startbanan och Statens haverikommission utreder hur det kunde gå till.
Rapporten väntas komma kring februari-mars nästa år.