Försäkringsbolag centraliserar

Uppdaterad
Publicerad

I sommar stängde Folksam sin kundmottagning på Kungsgatan i Karlstad. Därmed har alla stora nationella försäkringsbolag lämnat Värmland.

Kunderna till de stora aktörerna hänvisas till telefonkontakter. I stället tycks det vara så att dom små försäkringsbolagen skördar framgångar.

– Vi känner av en ökad kundtillströmning efter att de stora försäkringsbolagen lämnat Värmland, berättar Stina Östervald  en av dom tre som arbetar på Stavnäs-Glava försäkringsbolag.

Bolagets lilla kontor ligger i Klässbol utanför Arvika. Det har idag omkring 1500 kunder och premieintäkter på 4,7 miljoner. Och det som det lilla bolaget hyllar är närheten till kunderna.

– Vi tycker närheten är viktig. Om en skada inträffar använder vi lokala hantverkare och det uppskattar kunderna, fortsätter Stina Östervald.

Det har skett omfattande strukturförändringar i försäkringsbranschen de senaste decenierna.

Nedlagda kontor

Anneli Andersson jobbar också på Stavnäs-Glava försäkringsbolag. Hon har tvingats flytta mellan fyra olika försäkringsbolag som lagt ner sina kontor under hennes  yrkeskarriär.

– Det började med Skandia i Arvika 1975, fortsatte senare med flera bolag som alla lade ner sin kontor. Till slut tröttnade jag och fick jobbet här i Klässbol.

Ulf W Eriksson, som är vd på Länsförsäkringar, har länge annat den här utvecklingen.

– Sedan det här började har vi fått fler och fler kunder. Jag är övertygad om att kunderna vill ha närhet till oss som jobbar med försäkringar. Särskilt närhet till de som reglerar skador.

Folksam stängde

Ett resultat av förändringarna inom branschen är att Folksam sedan 1 juli i år stängt sin kundmottagning i Karlstad. 26 kontor i landet har blivit 16.

– Vi har gjort en stor undersökning och tillfrågat 70.000 kunder. Och de vill ha telefonkontakter med oss. Vi följer nu kundernas åsikter, uppger Maria Rudolphi chef för Folksams kundservice i landet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.