Kan Unik butik stoppa butiksdöden?

Publicerad

Landsomfattande affärskedjor och en ökad e-handel har blivit svåra konkurrenter till stadskärnornas privatägda små butiker. Men nu kommer nätverket ”Unik butik”, som en reaktion på butiksdöden. Idag var det värvningskampanj i Säffle.

Säffle är som många andra svenska städer. En stormarknad på gång utanför stan och många tomma butikslokaler i centrum. ”Unik butik” är ett nätverk med rötter i Sundsvall. Det vänder sig till privat ägda fristående butiker, som har ett unikt sortiment och vill jobba hållbart.

– Vill man ha kvar sin lokala handel måste man också fysiskt gå in i butikerna och handla där. Det säger Maria Skalin från nätverket ”Unik butik”. Idag var hon i Säffle för att värva medlemmar till nätverket.

Stödda och ge råd

Det handlar om att samarbeta för att synas och synas för att överleva. Ett sätt att synas bättre är den gemensamma appen, där det går att se vilka butiker och kaféer på en ort, som är med i ”Unik butik”. Nätverket kan också stötta när det gäller att ge råd till butiker och vara en lobbyorgsanisation för det mindre affärslivet.  

Gerd Brodén har en garnbutik i centrala Säffle. Stormarknader, varuhus och e-handeln är hennes värsta konkurrenter.

– Min affär är en motpol till allt tekniskt. Folk vill använda händerna. Butiken är samlingsplats, dom sitter här och stickar.

Små butiker behövs

Många svenska orter har samma problem med butiksdöden som Säffle. De små butikerna behövs för att ge stadskärnan liv.

– Det är alltid kul att få in inspiration från andra håll och se vad som funkat bra där och sedan kunna applicera det på Säffle, säger Säffles centrumledare Daniel Olsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.