Kritik mot lång rättsprocess

Uppdaterad
Publicerad

Ambulanshelikoptern i Värmland ligger nu ute på anbud för andra gången. Rättsprocessen, som följde upphandlingen, tog för lång tid tycker en fd lagman i Karlstad som nu kräver ändring.

Många juridiska turer har det blivit i helikopterärendet och nu ska alltså hela upphandlingen göras om från början. Det rättsliga efterspelet förra gången, från överklaganden till kammarrättens dom, som underkände upphandlingen tog det nästan ett år. Frustrerande tycker landstingets hälso- och sjukvårdschef Tobias Kjellberg.

– Vi har lagt ned väldigt många timmar på att göra en bra upphandling och på grund av kommersiella krafter så försinkar man det och fördyrar för värmlänningen och det känns inte okej, säger han.

”Otydligt och osäkert”

Den genomsnittliga handläggningstiden för ett överklagande i offentlig upphandling ligger på 2,8 månader i Karlstad. Det kan dra ut ännu mer på tiden vilket är ohållbart enligt fd lagmannen för förvaltningsrätten i Karlstad, Anders Österlin, som tycker att det får stora konsekvenser för både myndigheten och de som vunnit anbudet.

– Hur gör vederbörande med de enskilda anställda? När ska man börja nyanställda? När blir anbudet klart och upphandlingen klar och man kan sätta igång? Det leder till en otydlighet och en osäkerhet som bara kostar pengar, säger Anders Österlin.

Korta handläggningstiden

Det som tar allra längst tid i dessa fall är kommuniceringen, då ena parten skickar in en mängd invändningar och bilagor som den andra parten måste svara på. Det kan, som i helikopteröverklagandet, pågå i månader. Civilminister Stefan Attefall säger till Värmlandsnytt att en utredning om att effektivisera överprövningsprocessen pågår. Anders Österlin tycker att man ska korta handlingstiden, från överklagande till dom, till en månad. 

– Då ska inlagorna vara färdiga, man ska inte komma med nya invändingar, och sen ska domstolen ha en månad på sig att avgöra målet.

Tobias Kjellberg på landstinget anser också att någonting måste göras åt överklagningsprocessen vid offentlig upphandling eftersom de får stora konsekvenser för verksamheten. Hela överklagandeprocessen och den juridiska analysen av upphandlingen tycker han har blivit skev.

– Jag uppfattar att det inte handlar om att vi ska handla rätt produkt utan vi ska kunna bevisa att vi har gjort rätt. För värmlänningen borde vi vara mer intreserade utav att vi ska få rätt sak för att lösa det problem vi har för stunden.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.