Plus för rallyt

Publicerad

Efter flera år med minskande publiksiffror har Rallly Sweden nu lyckats vända trenden och räknar i år med att gå plus både på antal besökare och ekonomiskt.

De senaste sex åren har Svenska VM-Rallyt tappat publik och befunnit sig i ett ansträngt ekonomiskt läge. Men i år ser besökssiffran positiv ut.

– I år drog rallyt lika många eller lite fler besökare än förra året och en sådan utveckling har vi inte haft på flera år. Det är ett trendbrott, säger Glenn Olsson, VD för Rally Sweden.

Svenska rallyt 2013

Enligt Glenn Olsson har de vikande besökssiffrorna hängt ihop med att både Norge och Sverige saknat de riktigt stora stjärnorna de senaste åren. Men med hjälp av fler kringarrangemang, som till exempel den historiska klassen, har man lyckats marknadsföra rallyt till nya besökare.

Trots det ökade antalet sålda biljetter var det ändå inte självklart att det ekonomiska resultatet skulle bli positivt i år.

– Rent ekonomiskt kommer vi att landa på en ökning på femton procent gentemot förra året. Vi behöver verkligen det efter att FIA, Internationella bilsportförbundet, har höjt avgifterna för oss som arrangörer med ungefär

100 000 euro, säger Glenn Olsson.

Till nästa år ska Rally Sweden satsa ännu mer på arrangemang omkring rallyt och försöka marknadsföra det ännu mer som en folkfest.

– Vi måste till exempel bli bättre på paketresor till våra utländska besökare. Det måste vara ännu enklare att komma och se vårt rally, säger Glenn Olsson.

Dessutom har man fått mycket positiv respons på sin satsning på webben och sociala medier.

– Lika många såg Rally Swedens webbsändningar som såg OS i London, säger Glenn Olsson. Det visar att rally är en stor sport i Sverige.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Svenska rallyt 2013

Mer i ämnet