Programmering på schemat

Publicerad

Det kan bli stor brist på dataprogrammerare om några år och nu pågår en EU-kampanj för att väcka ungas intresse för kodning. Idag fick barnen i 5C på Rudsskolan en grundlektion ledd av gymnasieelever från IT-gymnasiet

– Det kommer saknas en miljon programmerare i Europa år 2020, enligt EU-kommissionen. Därför antog vi utmaningen att delta i EU Code Week, säger Ami Eriksson, rektor på IT-gymnasiet i Karlstad.

Under den här veckan tävlar flera av EU:s medlemsländer däribland Sverige om att introducera så många barn som möjligt i kodning. I Sverige får hundratals femteklassare en grundkurs ledd av gymnasieelever från olika IT-program. Roman Eichler och Johannes Sollien som pluggar på IT-gymnasiet i Karlstad stortrivdes i lärarrollen på Rudsskolan idag.

– De verkar tycka att det är jätteroligt och det är det vi försöker få fram.

Vad hinner ni lära ut på så kort tid?

– Lite grunder över hur allt funkar och vad det består av, säger Johannes Sollien.

”Det är jättekul”

William Thunström och Hambarcum Dartyan sitter lutade över en ipad och spelar ett programmeringsspel. De är glatt överraskade efter första lektionen.

– Ja, det är jättekul! Jag kanske ska bli programmerare när jag bli stor och programmera lite spel, säger William Thunström.

Flera EU-länder har infört kodning som ett skolämne, i Storbritannien börjar man redan med 5-åringar. Martin Bergman, lärare i programmering och matte på IT-gymnasiet tycker att Sverige borde haka på.

– Jag tror att man kan börja ganska så tidigt med att ge barnen en känsla för vad en dator är och hur programmering fungerar. Jag vet inte om man ska göra som i flera andra länder att börja programmera redan från årskurs 1, men jag tror att det kan vara rätt så bra.  

Ida Östlund och Lisa Grenegård gillar också det nya och lite oväntade ämnet för dagen.

– Om jag kunde skulle jag vilja göra ett spel eller en app, säger Lisa Grenegård.

De skulle gärna ha mindre engelska eller matte till förmån för programmering.

William Thunström vill ha mindre kemi.

– Det är så lätt, tycker han.

Hambarcum Dartyan har en mer ambitiös lösning på frågan.

– Jag tycker inte man ska ta bort något, vi kan ha längre skoldagar, tycker han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.