Känner sig lurad

Uppdaterad
Publicerad

Anmälningarna mot telefonoperatörerna fortsätter att strömma in hos Konsumentverket.

 Erik Olsson i Glava anser att han blev lurad av en telefonsäljare. Han har sagt upp avtalet med Ringia och tvingas nu betala en sluträkning på drygt 5 000 kronor.    

– En man ringde upp erbjöd ett avtal som var bättre än vad jag hade, men det visade sig bli dyrare i stället, säger Erik Olsson.

SVT granskar försäljningsmetoder

Värmlandsnytt har tidigare berättat om äldre personer som känner sig lurade till att teckna avtal med telefonsäljare. Bland bolag som får kritik är Telephon.

70-årige Erik Olsson i Glava är skogsägare och uppmanades att teckna ett tvåårigt företagsabonnemnag med Ringia. Han känner sig lurad, eftersom priset var högre än vad försäljaren utlovade och han fick inte heller en prisgaranti. Han valde sedan att säga upp sitt abonnemang hos Ringia. Han fick en bekräftelse – men också en ny faktura på 5 099 kronor. Han har begärt att få slipa betala, men det hela är ännu inte utrett.

På Ringias kundtjänst säger man till Värmlandsnytt att det är en slutfaktura som Erik Olsson får för att han bryter avtalet i förtid, det återstår 18 månader. Ringia har nu uppmanat Erik Olsson att vänta med att betala fakturan eftersom det utreds.

Hos Konsumenverket finns det i dag 37 anmälningar mot förtetaget Ringia.

Företaget Ringa har nu uppmanat Erik Olsson att vänta med att betala fakturan eftersom ärendet utreds.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet