Branden på Scandinavian Star ska utredas igen. Foto: Peter Dejong/TT

25 år efter Scandinavian Star

Uppdaterad
Publicerad

Ny polisutredning om branden som dödade 159 människor.

En parlamentarisk granskningskommission är på väg och polisen gör en ny djupgående utredning kring vad som verkligen hände ombord på Scandinavian Star.

– Ett genombrott för oss, säger Jan Harsem i Støttegruppen i Norge.

Det är 25 år sedan katastrofbranden härjade på färjan Scandinavian Star i Skagerrak utanför Lysekil natten till den 7 april 1990. Färjan var på väg från Oslo till Fredrikshamn med främst norrmän på väg för att fira påsk i Danmark.

Under alla dessa år har överlevande och anhöriga i Støttegruppen efter Scandinavian Star stångat sina pannor blodiga mot myndigheter i Norge och Danmark i sina försök att få fram sanningen bakom mordbranden.

Först på senare tid har man nått framgång. Mordbranden skulle preskriberas den 7 april efter 25 år. Men norska stortinget beslöt för bara några dagar sedan att upphäva preskriptionen.

Kamp för utredning

– Det blev rena thrillern. På det absolut sista statsrådsmötet före den 7 april togs beslutet. Efter 25 år rör det på sig, säger Jan Harsem.

Hans gravida hustru var en av dem som miste livet i infernot på färjan. Jan Harsem överlevde och har sedan dess ägnat en stor del av sitt liv att sprida ljus över vad som hände.

Støttegruppen och även andra kritiker i Norge och Danmark har vid ett tjugotal tillfällen försökt få upp Scandinavian Star på agendan igen och få tragedin fullständigt utredd. Man anser inte att den skandinaviska utredning där Norge, Danmark och Sverige deltog gick till botten med allt när den kom 1991.

Branden ombord och dess förlopp anser man inte blivit klarlagd. Vem eller vilka hade intresse av att anlägga branden?

Oklart om ägare

En dansk lastbilschaufför som själv omkom har pekats ut. Men den svenske insatsledaren som var med och släckte har berättat att besättningsmän försökte hindra dem att släcka när färjan bärgades till Lysekil.

– Jag säger inte att det var försäkringsbedrägeri. Men jag vet att frågan aldrig utretts, säger Jan Harsem.

Nyligen ställde sig majoriteten i ett utskott i stortinget bakom kravet om en parlamentarisk kommission som ska granska myndigheternas hantering och tillkortakommanden i fallet.

En annan viktig fråga är hur ägarförhållandena såg ut. Åklagaren gjorde det enkelt för sig, menar Harsem, när man pekade ut den danske redaren Henrik Johansen som ägare i rättegångarna som då bland annat gällde färjans sjöduglighet.

Men färjan hade sålts till Johansen strax innan olyckan av USA-registrerade bolaget Sea Escape. Bakom det stod en annan dansk, enligt Støttegruppen. Färjan var inte tillfullo betald när katastrofen inträffade, så försäkringspengarna gick till Sea Escape.

Støttegruppen har också fått gehör för sitt krav på en ny djupgående polisutredning av både brandförloppet och de ekonomiska transaktionerna runt färjan.

Tungt arbete

– Det är absolut en framgång. Vi i Støttegruppen har kunnat visa en helt annan rederistruktur bakom färjan än den som kom fram i danska Sjö- och handelsrätten, Högsta domstolen och i granskningskommissionen 1991.

Han säger att arbetet med Støttegruppen genom åren varit tungt men nödvändigt.

– Det har funnits risk att andra moment i livet kommit i skymundan. Men någon får ta ansvar. Det är en stor tragedi och många människor fick sina liv ödelagda.

Han gifte om sig 2003 och har två barn i den nya familjen. Han har svårt att ta del av minnen av det fasansfulla som hände på färjan.

– Det är jobbigt. Och jag har ännu inte kunnat se Titanic-filmen.

Fakta: Olycksnatten timme för timme

Klockan 02.24: Mayday från Scandinavian Star till sjöräddningen Tjøme radio i Norge. 500-600 personer ombord. ”Vi går i livbåtarna.”

02.25: Scandinavian Star larmar färjan Stena Saga på väg till Danmark och ber befälhavaren att ligga ”stand by”.

02.25: Tjøme radio skickar ett mayday som berättar att Scandinavian Star brinner och att färjan ska överges. Man behöver omedelbar assistans. En rad fartyg anmäler sig direkt.

02.37-02.42: Sjöräddningsarbetet koordineras mellan sjöräddningen MRCC i Göteborg och danska samt norska motsvarigheten.

02.47: Stena Saga utses som ansvarig för sjöräddningen till havs.

02.50 Stena Saga kommer upp vid sidan av Scandinavian Star.

03.28: Kaptenen på Scandinavian Star meddelar Stena Saga om att fartyget evakueras.

03.35: Första räddningshelikoptern vid haveristen.

05.30: Förste rökdykaren sätts ned.

07.11: Stena Saga meddelar som sista fartyg hur många döda och överlevande man har ombord.

11.55: Bärgning av Scandinavian Star in mot Lysekil påbörjas.

21.17: Scandinavian Star, som fortfarande brinner förtöjs vid kaj i Lysekil.

Källa: NOU 1991, Norges offentlige utredningar

Tre dömdes

Natten till den 7 april 1990 sattes passagerarfärjan Scandinavian Star i brand i Skagerrak utanför Lysekil på väg mellan Oslo och Fredrikshamn i Danmark.

Färjan hade 383 passagerare och 99 besättningsmän ombord. 59 människor miste livet, de flesta norrmän.

Branden har utretts i flera omgångar av norsk polis. Eftersom färjan var danskägd ägde rättegången rum i Köpenhamn.

Förre vd:n för rederiet, Ole B Hansen, befälhavaren Hugo Larsen och skeppsredaren Henrik Johansen dömdes 1993 i danska Högsta domstolen till sex års fängelse vardera för delaktighet i katastrofen. De hade åsidosatt säkerheten.

Larsen och Johansen har avtjänat sina straff i Norge respektive Danmark. Men Hansen undkom sitt straff eftersom han tog sig till Spanien och inte hann gripas i tid.

I efterhand har det gjorts ett 20-tal försök att starta nya rättsprocesser mot färjans ägare och försäkringsbolag.

Den eldhärjade färjan bogserades in till Lysekil.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.