Bullar blir bränsle

Uppdaterad
Publicerad

Fordonsbränslet etanol har kritiserats för att det framställs genom användning av jordbruksmark. Men nu byggs en ny anläggning i Göteborg som ska tillverka etanolen av gamla bullar och godis.

I Göteborgs hamn har St1 sitt raffinaderi. Nu bygger de en anläggning för tillverkning av etanol generation två. Istället för att odla till exempel vete på stora arealer av jordbruksmark så använder man sig av restprodukter från livsmedelsindustrin.

– Vi kommer att använda bröd och godis och deg och sånt som innehåller kolhydrater, som man kan jäsa och destillera till etanol. Vi kommer tillverka 5000 ton etanol, alltså 5 miljoner liter etanol.  Det motsvarar en liten del av det vi redan idag köper in. Men det är ett viktigt tillskott eftersom etanolen är hållbar, säger Linda Werner, teknisk chef på St1. 

Etanol av generation två är bättre för miljön än tidigare etanol. Den nya har en 90% koldioxidminskning jämfört med fossila bränslen som bensin och diesel.

– Den här anläggningen är speciell eftersom vi tar en råvara och tillverkar den här etanolen från industriavfall eller på något som finns i samhällets strömmar idag. Vi tar ur den sista energin som då blir etanol i det här fallet. Vi hittar synergier med våran befintliga processanläggning. Där använder vi värmesystem, vattenrening , logistik  och infrastruktur som redan finns, säger Linda Werner, teknisk chef på St1. 

Även på Chalmers ser forskaren Maria Grahn positivt på etanol generation två.

– Man gör någonting användbart utav restflöden. Det är lovvärt att göra etanol utav det. Den enklaste vägen är såklart att man bränner det och gör fjärrvärme, men vi har ganska mycket förnybart i både el och värmesektorn i Sverige så att man använder avfallsströmmar för att göra drivmedel, det är lovvärt, det bådar gott tycker jag, säger Maria Grahn, forskare på energi och miljö, Chalmers.

Men det finns begränsningar för hur mycket etanol som går att tillverka.

– Så är det med nästan med alla nya alternativa drivmedel. Ingen skulle kunna täcka all användning av bensin och diesel som vi har i dagsläget. Det handlar om många bäckar små, det handlar om att försöka göra det bästa man kan av det vi har och pussla ihop på olika sätt, säger Maria Grahn forskare på energi och miljö, Chalmers.

Även om det idag säljs förhållandevis få etanolbilar så säljs det en hel del etanol. Det är för att merparten av all bensin som säljs idag på bensinstationerna har en inblandning av 5% etanol.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.