VD:n och ägaren Berit Sjöberg Foto: SVT

Care Together bemöter kritiken

Uppdaterad
Publicerad

VD:n Berit Sjöberg vill inte svara på våra frågor i en intervju. Hon hänvisar i stället till ett mejlsvar där hon skriver att det som hänt känns mycket ledsamt.

SVT Västnytt har under arbetet med våra reportage sökt företrädare för Care Together för att få svar på våra frågor. Framför allt handlar det om den kritik som både brukare och Lerums kommun riktar mot företaget där de menar att företaget inte skött sina uppgifter.

Vi har också gått igenom avvikelserapporter och talat med brukare i flera kommuner som vittnar om samma sak. Personal som inte dyker upp och gör det dom ska. Vi vill veta hur företaget själva ser på det.

SVT Västnytt granskar hemtjänstföretag

Vi blir hänvisade till VD:n och ägaren Berit Sjöberg. Under tio dagars tid försöker vi få en intervju med henne. Vi skickar frågor på mail och vi pratar med henne på telefon vid flera tillfällen. Men hon vill inte svara på våra frågor i en intervju utan hänvisar istället till ett mejlsvar.

Så här skriver hon:

”Beträffande Lerums kommun så känns detta mycket ledsamt. Vi har varit utförare i Lerums kommun sedan 2010 och vi uppfattar att vi genom åren haft en bra samverkan och dialog med Lerum som uppdragsgivande kommun samt dess företrädare. Verksamhetsuppföljningar, m.m. som kommunen har genomfört har generellt sett gett oss bra kritik avseende utförandet genom åren.

Från september 2013 och framåt uppstod ett antal förändringar inom arbetsgruppen i Lerum, bl.a. ett byte av arbetsledning med kort varsel som resulterade i ett antal vikarierande chefer i avvaktan på ordinarie tillsättning. Det uppstod allvarliga motsättningar mellan främst medarbetare och vikarierande chefer på den lokala arbetsplatsen vilket tyvärr resulterade i att detta gick ut över våra kunder/ brukare vilket naturligtvis är helt oacceptabelt. Här har vi alla anledningar att vara självkritiska…

… Vi upplever att vi genom åren utfört en omsorg med god kvalitet och trygghet särskilt när det gäller personkontinuiteten, dvs. så få kontaktpersoner/ omvårdnadspersonal som möjligt hos den enskilde kunden/brukaren. Vår bild är i huvudsak nöjda kunder genom åren. Detta förändras dock under hösten 2013 med utgångspunkt från de förändringar som vi beskriver ovan…

… Som vi tidigare lyft så har vi inte fått någon bild innan från vare sig våra uppdragskommuner eller kunder att vi inte skött vårt utförande av service och omvårdnad på ett generellt bra sätt. Sedan förekommer avvikelser tyvärr hos alla utförare, både privata och offentliga. Avvikelser skall ses som ett led i det systematiska lärandet avseende förbättringar av kvalitetsledningsarbetet.

Vi har ingen bild inom företagsledningen av att vi har haft fler avvikelser än andra utförare under de här åren i våra uppdragskommuner, då med undantag av vårt utförande i Lerum där vi ser mycket allvarligt på de brister som uppstått och som främst fått stora konsekvenser för våra brukare. Vi har inte fått några sådana signaler tidigare vare sig från ansvariga enhetschefer på de lokala arbetsplatserna eller i samband med uppföljningsträffar med samverkanskommunerna. Därmed inte sagt att vi inte ständigt kan bli bättre och utveckla vår kvalitet…

… Vi har med stor självkritik tagit till oss de synpunkter och den kritik som framförts avseende hur vi hanterat situationen i Lerum och vi har med anledning av detta vidtagit flera åtgärder för att förbättra implementeringen av rutiner och stärka arbetsmiljön på de lokala arbetsplatserna.”

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Västnytt granskar hemtjänstföretag

Mer i ämnet