E6 – motorvägen som tog 60 år att bygga

Uppdaterad
Publicerad

På måndagen invigdes den sista biten av E6:an vid Tanum. Därmed är hela motorvägssträckan färdig i Bohuslän.

Redan 1955, för sextio år sedan, började E6:an byggas norrut som motorväg inne i Göteborg, men då under namnet riksväg 2.

1958 öppnades trafiken till Kärra och två månader sedan även till Kungälv. Därefter har sju sträckor byggs färdigt under 1900-talet och elva sträckor på 2000-talet.

Fyra nya broar har krävts. Ett omfattande ras, mirakulöst utan några skadade i Småröd 2005, ett antal dödade och skadade i trafikolyckor, många långa köer under heta sommardagar – allt är nu förhoppningsvis historia. 

På måndagen kunde Anna Johansson (S), infrastrukturminister, inviga den sista biten vid Tanum.

En 20 mil och drygt 50 år lång historia

Färdiga delsträckor på E6 genom Bohuslän

Göteborg – Kungälv, 1958

Genom Kungälv, 1968

Kungälv – Kode, 1972

Kode – Stora Höga, 1974

Stora Höga – Ljungskile, 1991

Genom Ljungskile, 1994

Ljungskile – Lerbo, 1995

Lerbo – Torp, 2000

Torp – Kallsås, 2004

Kallsås – Småröd, 2005

Småröd – Saltkällan, 2008

Saltkällan – Håby, 2008

Håby – Rabbalshede, 2000

Ejgst – Hogdal, 2008-09

Hogdal – Nordby, 2003

Nordby – Svinesund, 2005

Rabbalshede–Pålen, 2010

Tanumshede-Knäm, 2011

Knäm-Lugnet, 2012

Lugnet-Skee, 2010

Skee-Ejgst, 2012

Avslutade brobyggen på E6 genom Bohuslän

Uddevallabron, 2000

Munkedalsbron, 2008

Dynekilsbron, 2008

Svinesundsbron, 2005

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.