Foto: SVT & TT

Hovets ilska fick Västtrafik att backa

Uppdaterad
Publicerad

Västtrafik tar nu ner reklamaffischerna med texten ”Se var kungen var otrogen”.

Formuleringen ”Se var kungen var otrogen” har fått folk att reagera.

Enligt Västtrafik ska texten väcka intresse för en ny app. Den ska bland annat berätta om Göteborgs historia. Kampanjen syftar på en lägenhet som den tidigare kungen Oscar II köpte till sin älskarinna på Linnégatan. Västtrafik tänkte inte på att folk kunde dra kopplingen till dagens kung.

Hovet kontaktade jurister

Hovet är mindre roat och de har jurister som ska avgöra om det ska vidtas åtgärder.

– I högsta grad en märklig text och jag förstår att folk reagerar, kommenterar informationschefen Margareta Thorgren affischen till GT.

Liten del

Västtrafik har efter ett möte på torsdagen beslutat att affischerna ska tas ner.

– Människor har hört av sig till oss och tagit illa vid sig. Vi har även vägt in hovets synpunkter, säger Kristian Lans, presschef på Västtrafik till SVT Nyheter Väst.

– Syftet med den här kampanjen är ju inte att väcka ilska utan locka folk att ladda ner vår nya app.

Han räknar med att de aktuella affischerna plockas ner under dagen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.