Med en kvarts intervall budades kranarna i Göteborgs hamn ut. Två kranar föll under klubban för 250 000 kronor till vinjetten ”Voyager” som visade sig vara den grupp bestående av Ingvar Oldsberg, byggkoncerncen Serneke, Volvokoncernen och Stena Line.
– Vi har lagt högsta budet men vi har inte nått reservationspris så vi kommer att ha ett samtal med säljaren. Vi är väldigt glada för det och tror att det kommer att ordna sig, säger Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line till Västnytt.
Det blev ingen riktig budgivning?
– Nej, vi är faktiskt förvånade, säger Jesper Waltersson.
Ingvar Oldsberg tog också själv hem en tredje kran för 30 000 kronor. Budet var helt ohotat och nådde inte heller det reservationspris.
Kan bli ny auktion
Eftersom reservationsprisen inte nåddes hamnar allt nu i ett oklart läge där auktionen potentiellt kan göras om.
– Det är en öppen fråga. När priserna blev som de blev har det kommit in nya intressenter, säger Per Henriksson, vd på PS Onlineauktioner, till TT.
– Det är upp till uppdragsgivaren nu, men det här öppnar för en potentiell ny omgång, säger Per Henriksson.
Kom överens i dagarna
Ingvar Oldsberg och Stena Line kom för några dagar sedan överens om att gå ihop för att bevara kranarna. Därefter har Volvokoncernen och Serneke valt att delta. Målsättningen är att gruppen står för pengarna för att låta en annan part ta hand om förvaltningen.
Stark budgivning om den stora kranen
Den första riktiga budgivningen dök upp när kran fyra, storlek större, skulle budas ut. Vinjetterna ”capthero” och “lambergsgatanisab” budade fram och tillbaka. Det slutade med att ”capthero” vann budgivningen på 130 000 kronor. Inte heller där har reservationspriset uppnåtts.
Kran tre såldes för 10 000 kronor till “lambergsgatanisab” som sannolikt är Lambergsgatan Industriservice AB.