Vinnaren Appegio, hur nya bron ska se ut. Foto: Stanko Banozic/SVT

Ja till nya Hisingsbron

Uppdaterad
Publicerad

På tisdagen beslutade Mark- och miljödomstolen att Göteborgs kommun får bygga en ny bro över Göta älv, kallad Hisingsbron.

Ett trafikledningsavtal ska tas fram som tillåter minst 15 handelsfartyg att passera Göta älv per dygn. Domen säger också att minst en bropassage ska garanteras per timma undantaget klockan 6-9 och 15-18, helgfria vardagar.

– Det här är inget bra beslut. Här bygger man in en konflikt. Ju fler broöppningar, desto mer kaos i Göteborgstrafiken. Vi ser inte positivt på det här, säger Vänerhamns VD Göran Lidström till SVT.

Hisingsbron

Kristina Jonäng (C) och regionråd:

– Tråkigt. Nu blir det överklagande och långdragen process. Synd att det har saknats vettiga samtal om bron. S-ledningen i Göteborg och Västra Götaland bär stort ansvar för dålig hantering av frågan.

Den nya Göta älvbron eller Hisingsbron som den också kallas ska stå klar senast 2020, och tänkt bli 13 meter hög.

Johan Nyhus (S) ordförande i trafiknämnden i Göteborg:

– Jag är väldigt nöjd med den domen, den går helt och hållet Göteborgs väg. Domen är väldigt tydlig i att vi nu får verkställighet på bron så att vi kan börja bygga när detaljplanen är klar.

Johan Nyhus säger sig ha förståelse för den kritik som riktats mot brohöjden från sjöfartens sida.

– Vi garanterar de här 15 öppningstimmarna. Vi har gjort en sammanvägning mellan kollektivtrafik, båttrafik och för möjligheterna att exploatera och skapa attraktiva ytor i Göteborg.

Valet påverkar

Söndagens nej i folkomröstningen om trängselskatten innebär dock ett orosmoln för broplanerna då Hisingsbron var tänkt att delvis finansieras med hjälp av trängselskatten.

– Det är smolket i bägaren idag. Vi vet inte riktigt hur det är med finansieringen just nu. Nu får vi rikta in oss på att försöka bilda en majoritet som sen får titta på hur vi går vidare med folkomröstningsresultatet.

Ove Eriksson är direktör för affärsavdelningen Sjöfartsverket:

– Vi är lite förvånade. Vi trodde kanske inte att just den här brohöjden skulle gå igenom. Men vår ståndpunkt kvarstår naturligtvis, vi skulle vilja ha den brohöjd man har idag. Men det är en tydlig dom och givetvis kommer vi att följa den.

– De fartyg som trafikerar Vänern sedan många år har anpassats till den högre brohöjden så att man slipper broöppningar. I förlängningen tror vi att sjöfarten kan drabbas. Om störningarna blir för stora för kollektivtrafiken ser vi en risk att man kan komma med ännu fler restriktioner för sjöfarten.

Klart 2020

Enligt en studie av Trafikverket kan efterfrågan på godstransporter med fartyg i stråket Göta älv – Vänern 2030 komma att ligga på mellan 50 och 100 procent över nivån år 2010. Det skulle innebära ett genomsnitt på som mest knappt tio fartygspassager per dygn genom Göteborg. Dock har sjöfarten minskat de senaste åren och många parametrar påverkar utvecklingen, så som transportpolitik i Sverige och EU samt om slussarna längs Göta älv kommer att ersättas till år 2030.

Den nuvarande Göta älvbron stod klar 1939 och breddades under 50-talet. Bron beskrivs som den enskilt viktigaste förbindelsen över Göta älv för kollektivtrafiken i Göteborgsområdet och det är den enda spårvagnsförbindelsen över älven.

Stålet i Göta älvbron har konstaterats vara av spröd kvalitet och bron måste därför ersättas senast 2020.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hisingsbron

Mer i ämnet